سید علی حسینی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارر ایرنا افزود: شوری آب و خاک حاشیه کویر چاه افضل باعث شد که مدیریت جهاد کشاورزی اردکان به فکر جایگزینی گیاهان شور پسند به جای گیاهان پر آبخواه و حساس به شوری در بخش زراعت باشد.
وی اضافه کرد:‌ کینوآ، مقاوم به شوری آب تا 13 هزار ای سی است.
معاون فنی جهاد کشاورزی اردکان تصریح کرد: آب اغلب چاه‌های کشاورزی شهرستان ای سی بالای هفت هزار دارند، مناسب برای کشت گیاهان شورپسند و مناسب منطقه است.
حسینی پور یادآور شد: گیاه یادشده با توجه به اینکه در اغلب کشورهای آمریکای جنوبی به جای حبوبات به دلیل مواد مغذی و ویتامین های موجود در آن کشت می شود، اظهار داشت: در این منطقه نیز با توجه به آزمایش هایی که توسط مرکز تحقیقات شوری استان یزد انجام گرفت، مناسب کشت تشخیص داده شد.
حسینی پور افزود: با کشت عمومی گیاه کینوآ ، انتظار می‌رود بیش از پنج تن از این محصول در هر هکتار با قیمت تقریبی 30 هزار ریال برداشت شود.
وی ادامه داد: یکی از خصوصیات عمده این محصول علاوه بر شوری پسند، طول دوره رشد پایین و مقاومت نسبت به آفات و بیماری‌هاست.
کینوآ به خاویار گیاهی شهرت دارد و با توجه به وجود مقدار زیاد آهن ، اسید فولیک ، کلسیم و اسیدهای امینه برای کنترل و پیشگیری بسیاری از بیماری ها موثر است.
کینو-آ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.
کینوآ گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا ۳ است.
این گیاه قدمتی بیش از پنج ‌هزار سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است.
در دهه اخیر کینوآ به عنوان یکی از «دانه‌های باستانی» و جایگزین سالم‌تر و جذاب‌تر گندم در کشورهای غربی شناخته شده‌است.
کینوآ، گیاهی مقاوم به شرایط کم‌آبی و شوری است، میزان برداشت آن در هر هکتار با توجه به شرایط کشت 2 تا 6 تن است.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.