به گزارش ایرنا ، جشنواره ( فستیوال) مدارس فوتبال همه ساله زیرنظر کمیته جوانان فدراسیون فوتبال و با همکاری هیات فوتبال استان ها در یک الی 2 نوبت برگزار می شود.
در جشنواره، نونهالان عضو مدارس فوتبال دارای مجوز به مدت یک روز در رده های مختلف سنی در یک محل نسبت به برگزاری بازی های دوستانه اقدام می کنند.
جشنواره سال 1397 استان برای رده های سنی زیر 10 ، 11 و 12 سال با حضور حدود 600 نونهال از 10 مدرسه فوتبال یزد و برخی شهرستان ها در ورزشگاه شهید نصیری یزد برگزار شد.
پس از مراسم اختتامیه چند استعدادیاب ار هر رده سنی، 12 الی 14 نفر نونهال را برحسب نیاز و معیارهای فدراسیون انتخاب می کنند و با برگزاری اردوی آمادگی در جشنواره ملی حضور می یابند.
تعدادی از مسئولان مدارس فوتبال یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه جشنواره همه ساله فقط یک بار در مرکز استان و برخی سال ها نیز تا 2 نوبت برگزار می شود، با توجه به علاقه نونهالان و نقشی که فوتبال در توسعه این رشته در قشرهای مختلف دارد، کافی ندانستند.
به باور آنها، دست اندرکاران امر فوتبال در طول سال نسبت به جذب و آموزش نونهالان اقدام کنند و برای ایجاد انگیزه بیشتر و رقابت سازنده بین مدارس و شناسایی افراد مستعد باید جشنواره در قالب برنامه مشخص حداقل فصلی یکبار برگزار شود.
رضا حسینی می گوید: اختصاص یک روز برگزاری جشنواره با حضور 200 نونهال خیلی کم است و فرصت بازی به همه فوتبال آموزان زیرپوشش داده نمی شود.
وی ادامه داد: باید اعضای مدارس فوتبال در قالب جشنواره های مستمر بارها با هم بازی کنند تا با ایجاد شور و شوق موجب جذب بیشتر نونهالان به مدارس و همچنین پرورش و تربیت بهتر آنها شود.
حسین کمالی هم که در مدرسه فوتبال فعالیت دارد با تایید سخنان حسینی معتقد است: هدف از برگزاری جشنواره مدارس فوتبال مسابقه بین مدارس نیست و فقط ایجاد نشاط و سلامتی و همچنین شناسایی نونهالان مستعد است.
وی تصریح کرد: بهترین راه ها برای تقویت فوتبال در استان توجه به مدارس و فوتبال پایه است که با وجود اهمیتی که دارد در یزد به خوبی از آن استفاده نمی شود و مورد حمایت قرار نمی گیرد.
به گفته این مربی رشته فوتبال یزد ، نه یک یا 2 بار در سال بلکه در موارد متعدد، این کار توسط هیات فوتبال و با همکاری مدارس نسبت به برگزاری جشنواره های متعدد اقدام کنند که خیلی مورد علاقه نونهالان زیر پوشش است.
کمالی اظهار داشت: برد و باخت در جشنواره اصلا معیار نیست و رقابت ها با « شعار بازی جوانمردانه» برگزار می شود و مورد استقبال فوتبال آموزان و نیز با حضور خانواده ها برگزار می شود.
وی یادآور شد: در جشنواره، استعدادیاب ها نسبت به شناسایی نونهالان مستعد برای معرفی به جشنواره کشوری اقدام می کنند بنایراین راه توسعه فوتبال در یزد توجه به فوتبال پایه و برگزاری منظم اینگونه جشنواره هاست.
همچنین به گفته رئیس هیات فوتبال یزد، یکی از برنامه های مهم ، برگزاری جشنواره مدارس فوتبال است که سالانه یک الی 2 بار بر حسب ضرورت برگزار می شود.
عبدالرضا دستا با تاکید بر اینکه سال های اخیر جشنواره با همکاری مسئولان مدارس فوتبال در مرکز استان برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی و هماهنگی برای تقویت این رشته در طول سال در چند نوبت تکرار شود.
وی تصریح کرد: بدون شک پایه فوتبال ملی هر کشوری ، توجه به مدارس فوتبال و برگزاری جشنواره با حضور فوتبال آموزان است ، بنابراین هر کاری در این خصوص انجام گیرد مناسب است، باید گسترش یابد.
همچنین مسئول کمیته جوانان و استعدادیابی هیات فوتبال یزد گفته است: سال های اخیر جشنواره در 2 نوبت در استان برگزار شد و با همکاری مدارس می توان در قالب یک برنامه تعداد آنها را اضافه کرد.
سید محمود انصاری افزود: افراد رتر جشنواره در سه رده سنی زیر 10، 11 و 12 سال توسط استعدادیاب ها انتخاب و به جشنواره کشوری که در برخی استان ها برگزار می شود،معرفی می شوند.
کارشناس و مربی فوتبال یزد می افزاید: هدف برگزاری جشنواره فوتبال مدارس، شناسایی استعدادها و معرفی به جشنواره ملی است که باید در طول سال در چند نوبت برگزار شد.
حمید آسیابان پور افزود: یکی از راهکارهای مهم توسعه فوتبال هر استان توجه به مدارس فوتبال پایه و برگزاری جشنواره است، امید می رود در یزد با همکاری مدارس در طول سال و در چند نوبت برگزار شود.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت 24 مدرسه فوتبال دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.