به گزارش خبرنگار ایرنا، فریبرز منصور قناعی روز شنبه به مناسبت روز جهانی هپاتیت در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان اظهار داشت: در استان گیلان کمتر از دو درصد به هپاتیت B مبتلا بوده و کمتر از دو دهم درصد نیز آلوده به هپاتیت C هستند.
وی با بیان این که بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع B و C علائمی ندارند، افزود: برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی، تهوع و بی اشتهایی را نشان می دهند اما در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی از جمله تورم شکم، اندام ها، یرقان، پررنگی ادرار (تیره شدن ادرار)، بی رنگ شدن مدفوع (سفید شدن رنگ مدفوع) و خونریزی های گوارشی بروز می کند.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و عوامل متعددی ممکن است موجب التهاب کبد شوند اما ویروس ها شایع ترین عامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت هستند که رشد و نمو آنها موجب آسیب و اختلال در فعالیت های کبدی می شود.
وی بیان داشت: تاکنون حداقل 6 نوع ویروس مسئول بروز انواع مختلف هپاتیت شامل G، E، D، C، B، A شناسایی شده که هر یک از این ویروش ها به گروه جداگانه ای تعلق داشته و بیماری که ایجاد می کند ، ارتباطی با یکدیگر ندارند.
منصور قناعی ادامه داد: از میان انواع مختلف هپاتیت ، هپاتیت ویروسی مزمن B و C از بیماری های شایع دنیا هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا این دو نوع هپاتیت مزمن شده و موجب نارسایی و سیروز کبدی می شوند.
وی با بیان این که در مجموع شیوع هپاتیت B و C در مردان بیشتر از زنان است، اظهار داشت: اغلب مبتلایان به هپاتیت B بیشتر بین 24 تا 50 سال و مبتلایان به هپاتیت C بین 20 تا 40 سال هستند که بیشتر قشر جوان مبتلا به این بیماری می شوند.
وی بیشترین راه آلودگی در هپاتیت B در ایران و به تبع آن گیلان را از طریق مادر به نوزاد عنوان و تصریح کرد: از سال 72 واکسیناسیون هپاتیت B و واکسیناسیون علیه این بیماری در نوزاد انجام می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان راه انتقال هپاتیت را بیشتر از طریق خون و فرآورده های خونی عنوان و اضافه کرد: کنترل هپاتیت B با آزمایش و واکسیناسیون و حذف هپاتیت C با درمان امکان پذیر است.
وی درباره برنامه ریشه کنی هپاتیت C در کشور خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی تا سال 1400 بایستی ریشه کنی این هپاتیت را داشته باشیم که با توجه به وضعیت موجود زودتر از این سال به این مهم دست می یابیم.
ششم مرداد روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.