رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دو مرد 65 و 38 ساله دچار گرمازدگی از خدمات فوریت های پزشکی این مرکز بهره مند شدند.
پیمان اسدی اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند، بنابراین ضروریست این افراد در اوج گرما از ترددهای غیرضروری بپرهیزند.
وی تاکید کرد در تابستان و هوای گرم، بایستی مایعات بیشتری نوشیده شود و از مصرف چای، قهوه و انواع نوشیدنی های گازدار که باعث از دست دادن بیشتر مایعات می شود، خودداری شود.
اختلال در مکانیسم های طبیعی تنظیم دمای بدن می تواند باعث گرمازدگی شود؛ گرمازدگی موجب اختلال در جریان خون شده و سرانجام شوک خفیف ایجاد می کند و این امر توسط تجمع خون در عروق زیر پوستی باعث دور شدن جریان خون از ارگان های اصلی بدن خواهد شد.
گرمای هوا، رطوبت زیاد، از دست دادن آب و نمک بدن از دلایل گرمازدگی است و کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت از گروه های پرخطر در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند.
از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ، ضعف یا بی حالی، سرگیجه، نبض سریع، تنفس عمیق و سریع، سردرد، رنگ پوست قرمز یا کبود، گشادی مردمک چشم، افت فشار خون، تغییر وضعیت هوشیاری و در نهایت تشنج ازجمله علائم و نشانه های گرمازدگی است.
گلاب، آب هندوانه، خاک شیر یخ زده و شربت آب لیمو، سکنجبین با یخ و تخم کاسنی، دوغ ترش، به لیمو، عناب و شکر و تخم شربتی از نوشیدنی های موثر در رفع گرمازدگی است.
بر اساس اخطاریه هواشناسی گرمای هوا در گیلان طی روزهای پیش رو به 41 تا 42 درجه سانتی گراد هم می رسد. در این اخطاریه تا چهارشنبه هفته جاری بیشینه دمای هوا در نواحی جلگه ای بین 34 تا 39 درجه سلسیوس و در نواحی جنوبی استان بین 37 تا 42 درجه سلسیوس پیش بینی شده، بر این اساس برای نجات از گرمای آتشین و سوزان این ایام در گیلان و پیشگیری از گرمازدگی، توجه به هشدارها و توصیه ها و عمل به آنها ضروری است.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.