تئاتر، آئینه زندگی بر صحنه و توانای خلق لبخند و اشک بر سیمای مخاطب خویش است؛ گیلان که خود بالنده به بیش از یکصد سال سابقه تئاتر در کشور است، نمادی به شکوه ' اکبر رادی ' در تئاتر کشور دارد که شهرتش به برآورندگی و خلق تئاتر هویت است و امروز نمایشنامه هایش در سرزمینش زنده تر از همیشه، گویی دغدغه های نسل نو را فریاد می زند.
گیلان سالن تئاتر مناسب ندارد اما استعدادهایش با پشتوانه ای بر فراز قدمتش بر صحنه تئاتر ملی از جشنواره های متعدد تا بین المللی فجر هماره درخشیده است.
محمد پورجعفری مدرس و کارگردان تئاتر است که این روزها تئاتر ' خانمچه و مهتابی ' اثری از اکبر رادی را بر صحنه تئاتر گیلان خلق کرده، می گوید: همیشه بین جامعه آرمانی و جامعه واقعی فاصله وجود دارد و جامعه تلاش می کند که از واقعیت به آرمان برسد؛ متاسفانه در جامعه ما طوری وانمود می شود که انگار در جامعه آرمانی زندگی می کنیم.
وی اظهار کرد: فنآوری های نو به سرعت وارد می شوند بی آنکه برخورد با آنها را بیاموزیم؛ اینجاست که می بایست از زبان تئاتر و هنر یاری جست تا نسل نو کمتر اسیر آسیب های اجتماعی شوند.
وی ادامه داد: امروز جامعه نیاز جدی تری به هنر تئاتر دارد و کارگردانان با توجه شرایط امروز وظیفه حساس تری عهده دار هستند .
خانمچه و مهتابی متنی ویژه در کارنامه زنده‌یاد اکبر رادی است؛ این نمایشنامه درباره زن مسنی است که در اتاق آسایشگاهی که زندگی را آن جا می‌گذراند، از کابوس‌ها و رویاهای دور و نزدیک خود و جایگاه زن ایرانی در سه مقطع اشاره می‌کند.
نمایش خانمچه و مهتابی به کارگردانی محمد پورجعفری تا بیست و یکم اردیبهشت ماه جاری بر صحنه تئاتر گیلان اجرا می شود.
نمایش «مسافر واگن درجه یک» نمایش دیگری است بر اساس داستانی از آنتوان چخوف که با بازنویسی وحید شعبانی به کارگردانی صالح دلسوزی تا دهم اردیبهشت ماه جاری در تماشاخانه استاد اکبر رادی رشت اجرا می شود.
مسافر واگن درجه یک، داستان کوتاهی از آنتون چخوف، ماجرای مهندسی ورزیده و با استعداد است که سال ها در سودای رسیدن به شهرت و افتخار به سر برده اما بر اثر پیشامدها و طوفان های سخت زندگی دریافته که قوانینی سخت و نامعقول و بیرحمانه بر جهان حکمفرماست.
حسام صابر دانشجوی رشته پزشکی است اما تئاتر و موسیقی را یکی از دغدغه های همیشگی اش می داند و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: آنتون پاولوویچ چخوف روسی یکی از برجسته ترین آثار نمایشی را دارد و بر همین اساس ترغیب شدم نسخه بازنویسی شده آن را بر صحنه تئاتر گیلان نظاره گر باشم.
وی معتقد است زبان هنر، زبان گویا و مانایی برای هم نسلان اوست و حس خوشایندی است مادامی که دغدغه های فکری جامعه را بر صحنه تئاتر تماشا میکنم؛ گاه می شود راهکارهای نو و مثمری از این طریق ارائه شود.
نمایش ' من لیلام ' نمایش دیگری است که بصورت میدانی و به نویسندگی و کارگردانی هومن میرمعنوی از سوی حوزه هنری گیلان در مدارس متوسطه رشت در حال اجراست و کارگردان این نمایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح کرد: هیچ زبانی برنده تر و گویاتر از زبان هنر نیست، بر همین اساس و در راستای واگویه خطر آسیب های اجتماعی و ارائه راهکار از زبان هنر این تئاتر که بر مبنای زندگی دختران فراری نویسندگی و کارگردانی شده در برخی مدارس متوسطه رشت اجرا می شود.
وی اظهار کرد: نسل نو زبان هنر را پذیراتر هستند بر همین اساس می بایست فرهنگسازی از زبان هنر بویژه تئاتر که هنر زنده ای است، انجام شود.
نمایش « اتاق ورونیکا » به نویسندگی آیرا لوین با ترجمه شهرام زرگر و کارگردانی مجید کاظم زاده مژدهی و نمایش « دار و دسته ونیزی » به نویسندگی مازیار سیدی و میلاد اخگر و کارگردانی مازیار سیدی نمایش های دیگری است که به ترتیب تا هفتم و دهم اردیبهشت ماه در تماشاخانه هامون رشت میزبان مخاطبان هنر تئاتر گیلان هستند.
بیست و هفتم مارس میلادی برابر با هفتم فروردین ماه هجری شمسی، روز جهانی تئاتر نامگذاری شده اما در گیلان، اردیبهشت ماه سرآغازی نو برای بروز استعدادها بر صحنه تئاتر است.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.