به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا مصطفی سالاری با بین این مطلب اظهار کرد: این پروژه برای دو کشوری که دارای پیوند تاریخی عمیق و ریشه‌ای هستند، استحکام بیشتری در روابط ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به بهار طبیعت افزود: شاهد رویداد مبارکی هستیم که با تلاش رئیسان جمهوری دو کشور رخ داده و دکتر روحانی همواره بر توسعه این خط ریلی و اتصال راه آهن رشت - آستارا تاکید فراوانی داشته است.
استاندار گیلان ادامه داد: مطمئناً همکاری جمهوری آذربایجان در مشارکت تامین مالی این مسیر به احداث خط ریلی مورد نظر کمک می کند و مجموعه مدیریتی در استان گیلان نیز بر خود تکلیف می دانیم که مسائل مالکیتی و اجتماعی این پروژه را حل کنیم تا پروژه در موعد مقرر به بهره برداری برسد.
به گفته سالاری؛ این خط ریلی با توافق رئیسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و با تلاش عوامل راه آهن دو کشور اجرا شد و جمهوری آذربایجان، 50 درصد هزینه های مالی احداث راه آهن رشت - آستارا را نیز تقبل خواهد کرد.
وی ادامه داد: به کمک همه نیاز داریم تا بارانداز راه آهن به محلی برای ارائه خدمات لجستیک تبدیل شود و بخشی از اقتصاد راه آهن به شهرستان آستارا و گیلان کمک کند و بسته بندی و توزیع کالاها در همین نقطه اتفاق بیافتند و پیشنهاد می‌کنیم این ناحیه به منطقه ویژه اقتصادی آستارا ملحق شود که یک روند اداری کوتاه تری است و در ادامه می تواند به منطقه آزاد تبدیل شود.
سالاری با اشاره به مزیت های منطقه ویژه اقتصادی در قوانین جاری کشور گفت: با توافق طرفین می‌توانیم شاهد تسهیل ورود و خروج بین دو کشور و افزایش ترانزیت نیز باشیم.
استاندار گیلان با بیان اینکه اتصال راه‌آهن رشت به آستارا کریدور شمال - جنوب را تکمیل می‌کند، تصریح کرد: این اتفاق دستاورد بزرگی برای هر دو کشور است و اتصال این منطقه به هشت کیلومتری بندر آستارا نیز در برنامه کاری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که سبب پیوند حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی خواهد شد.
سالاری در خاتمه سخنانش گفت: هر دو کشور بصورت جدی پیگیر تکمیل کریدور شمال - جنوب هستند و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در حوزه های ملی و استانی بر عملیاتی شدن سریع راه آهن رشت - آستارا تاکید دارند و امیدوارم گام های بعدی با همدلی بیشتری در هر دو کشور برداشته شود.
فاز نخست پروژه ریلی اتصال شهر آستارای ایران به شهر آستارا در جمهوری آذربایجان، پنجشنبه گذشته نهم فروردین ماه، با حضور رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان به صورت نمادین و از محل همایش مشترک اقتصادی دو کشور در مرکز حیدرعلی اف باکو افتتاح شد؛ پروژه آستارا - آستارا بخشی از کریدور ریلی «شمال - جنوب» و «جنوب - غرب » است.
برای اجرای این پروژه 8.5 کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و 1.5 کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث شده است. برای پروژه، محلی به مساحت 35 هکتار در شهر آستارا پیش بینی شده که اکنون 3 خط از 7 خط آن آماده بهره برداری است و این پروژه که با سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط طرف جمهوری آذربایجانی در حال اجراست.
این پروژه شامل احداث پل مرزی خط ریلی ایستگاه و همچنین پایانه های تجاری است و در مجموع 60 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
با تکمیل کریدور شمال - جنوب موقعیت ارتباطی ایران ارتقا می یابد و این مسیر ریلی، ایران را سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل می کند.
پیش بینی می شود سالیانه حداقل 2 میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت شود و : با افتتاح این پروژه، حلقه ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب عملیاتی می شود و این اتفاق تحول عمده ای را در حمل و نقل بین المللی و منطقه ای به وجود می آورد.
اکنون مسیر دریایی در این محور به طول 16 هزار کیلومتر در حال فعالیت است و با افتتاح این پروژه، جابه جایی بار از مسیر 10 هزار کیلومتری امکان پذیر می شود.
با راه اندازی این طرح ریلی، جابه جایی بار در مسیر دریایی که 45 روزه زمان می برد با بهره گیری از مسیر ریلی به 25 روز کاهش خواهد یافت و این مهم کاهش 30 درصدی هزینه در حمل و نقل کالا را به همراه خواهد داشت.
برای تکمیل کریدور شمال - جنوب ،احداث خط ریلی رشت - آستارا به طول 164 کیلومتر در اولویت قرار دارد ،تامین مالی بلند مدت (فاینانس) این پروژه توسط جمهوری آذربایجان انجام می گیرد و قرار داد تامین مالی آن در آینده نزدیک بین دو کشور امضا خواهد شد و عملیات ساخت این محور ریلی در سال جاری آغاز می شود.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.