معرفت مصطفوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: از حدود هفت هزار ذخایر ژنتیکی ( ژرم پلاسم گیاهی) استان گیلان، حدود یک هزار و 800 تا نزدیک به 2 هزار گونه گیاهی توسط محققان جمع آوری شده که حدود 400 گونه آن در معرض انقراض قرار دارند.
وی ادامه داد: نیمی از ژرم پلاسم این گونه ها در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و حدود 250 گونه آن در ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان نگهداری می شوند تا اگر روزی گونه هایی از آنها منقرض شد، بتوان نسبت به احیای آنها اقدام کرد.
مصطفوی یکی از وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان را شناسایی ذخایر ژنتیکی موجود منطقه اعم از گیاهی و جانوری و نگهداری و حفظ آنها دانست و خاطرنشان کرد: این گونه ها پتانسیلی از شرایط طبیعی استان هستند.
وی یادآور شد: این ذخایر گیاهی یکی از موضوعات اصلی و از کارهای ماندگار این مرکز است که انجام شده و با تمرکز و جمع آوری روی گونه های جنگلی و درختچه ها ، این ذخایر در شرایط ویژه ای نگهداری می شوند.
به گفته مصطفوی ، برخی گونه هایی که درمعرض انقراض قرار دارند شامل خانواده نارون ها نظیر ملچ ، اوجا و درختان آزاد و شاه بلوط هستند؛ در گذشته سازمان جنگل ها روی گونه هایی که جنبه تجاری داشتند عملیات تکثیر و پرورش انجام می داد که شمار آنها نیز کمتر از 10 گونه بود درحالی که فقط بیش از 140گونه درخت و درختچه در مناطق جنگلی استان وجود دارد که تا قبل از دهه 80 به آنها توجهی نمی شد.
وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان دارای بخش های مختلفی نظیر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، باغبانی، فنی و مهندسی، آب و خاک و علوم دامی است و یکی از وظایف این مرکز حفظ ذخایر ژنتیکی یا ژرم پلاسم است که هرسال طرح های مختلفی در این زمینه ها اجرا و با توجه به نیاز استان به سمتی سوق داده می شود که بتوانند یکی از مشکلات استان را حل کنند.
مصطفوی گفت: در سال های اخیر 2 طرح استانی که در حد ملی و بصورت موفقیت آمیز در این مرکز اجرا شده، طرح تولید 2 رقم صنوبر به نام های گیلدار و رحمتی و رقم های جدید بادام زمینی است که بازدهی شان بیشتر از بازدهی سایر ارقامی است که در استان زراعت می شوند.
وی اضافه کرد: کلون های صنوبر رحمتی و گیلدار از کلون های سریع الرشدی هستند که از بین 120 کلون وارداتی انتخاب شده اند که سالانه حدود 25 مترمکعب در هکتار رویش دارند و در مقایسه با جنگل های طبیعی که بین سه تا پنج متر مکعب در هکتار در سال رویش می کنند، اهمیت زیادی دارند.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان، ارقام صنوبرها از خارج واردشده و برای معرفی حدود 15سال زمان لازم داشتند تا بررسی نهایی روی آنها صورت گیرد و ارقام برگزیده طی 12سال به رشد نهایی می رسند و در این مدت ، رشد آنها 25درصد بیشتر از ارقام موجود است.
وی گفت: در مورد زراعت ارقام مختلف بادام زمینی هم حدود 180 لاین از خارج وارد شده و بار دیگر نیز 120رقم وارد شده بود که سازگاری این گونه ها در استان انجام و در مرحله ای قرار دارند که ارزیابی پایداری آنها در سه تا چهار منطقه بررسی تا در صورت عملکرد پایدار، نسبت به ترویج آنها اقدام شود.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.