کیوان محمدی روز دوشنبه در سومین همایش روز ملی آمارو برنامه ریزی در دانشگاه گیلان اظهار داشت: آمار علم تازه ای نیست و از گذشته های بسیار دور کشورها از آن برای مسائلی همچون سربازگیری و احصاء جمعیت استفاده می کردند.
وی اضافه کرد: برای اینکه آمار به عنوان علم به یک پدیده جهانی تبدیل شود ، مدت زمان زیادی گذشت و امروز هیچ کسی نمی تواند در این که آمار یک ابزار حیاتی در تمدن است، شک کند.
وی با بیان اینکه اگر آمار را کناربگذارید ، همه علوم تعطیل می شوند، افزود: آمار در تمامی علوم توانسته جایگاه خودش را تثبیت کند بطوری که ابزاری برای توسعه است و توسعه بدون آن غیر ممکن است.
وی آمار را به چاقویی تشبیه کرد که هم می توان از آن برای انجام و پیش بردن کارها بهره مثبت گرفت و هم در جهت منفی استفاده کرد.
وی با تاکید بر این که اطلاعات آماری باید بی طرف باشد متذکر شد: یکی از خطراتی که ما را تهدید می کند اینست که سیاستمداران بر مبنای آنچیزی که خودشان می خواهند ، آمار را به آن سمت هدایت کنند.
وی گفت: اگر متولیان آمار بخواهند آمار را به نفع خود تغییر دهند به مرور مشروعیت و مقبولیت خود و اعتماد مردم را نسبت به خودشان از دست می دهند.
محمدی تصریح کرد:با تکنیک های آماری ، پس و پیش کردن ارقام و اعداد و فرمول ها می شود ذهن جامعه را به سمت دیگری هدایت کرد اما برای بلند مدت این کار امکانپذیر نیست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ، بی طرفی ، قابل اعتماد بودن ، در خدمت جامعه بودن و صادقانه و ناشی از تخصص بودن را از ویژگی های علم آمار دانست.
وی تصریح کرد: در بخش آمار باید به تربیت دانشجویانی مبادرت کنیم که عشق این کار را دارند و برای خودشان رسالتی در این حیطه قائل هستند .
وی با اذعان به این که آمارها در کشور ما قابل بحث هستند ، افزود: اما این آمارها نیمه پری هم دارد اینکه آمارهای شکل گرفته در کشور توسط کارشناسان سازمان های مختلف تهیه می شوند و اگر امروز خواسته باشیم برنامه ریزی در هر عرصه ای انجام دهیم با همین آمارهای قابل بحث ، بررسی می کنیم و براساس آن دستورالعمل خودمان را پیدا می کنیم.
محمدی خاطرنشان کرد: آمار صرفا علم عدد نیست و علم تحلیل و استنتاج عدد است که این امر نیازمند تخصص و فرزانگیست که در این سه سالی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان احیا شده ، بر این امر اهتمام شده است.
وی تصریح کرد: مشکل کشور بدون علم حل نخواهد شد و برای توسعه و موفقیت باید از متخصصان و کارشناسان استفاده کنیم.
اول آبان در کشور ما روز ملی آمار و برنامه ریزی نام گذاری شده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی**انتشار دهنده : بابایی
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.