به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سعید محمد زاده عصر چهارشنبه بعد از برگزاری اجلاس راه آهن آستارا-آستارا در آستارای ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتصال آستارا به شبکه ریلی کشور و سپس اتصال به خلیج فارس یکی از طرح های مهم در حال پیگیری دولت است و با بهره برداری از راه آهن قزوین - رشت و رشت - آستارا این امر محقق خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طرح راه آهن رشت-آستارا نیازمند سه هزار میلیارد تومان بودجه است، افزود: تجهیز پایانه ریلی آستارا از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا ایران و جمهوری آذربایجان در پایانه یاد شده سرمایه گذاری خواهند کرد.
وی اظهار کرد: در کنار کریدور شمال-جنوب، کریدور مهم جنوب - غرب را هم پیگیر هستیم و این خط ریلی جنوب ایران را به مرز آستارا، آذربایجان، اوکراین و لهستان متصل خواهد کرد.
وی بیان کرد: با تکمیل این کریدورهای مهم، حجم بالای کالا بین آسیای جنوب شرقی و کشورهای CIS و اروپا ترانزیت خواهد شد و منافع زیادی در حوزه اقتصادی برای کشور خواهد داشت.
محمد زاده با بیان اینکه جمهوری آذربایجان 60 میلیون یورو برای توسعه آستارا-آستارا و پایانه ریلی این طرح سرمایه گذاری خواهد کرد، گفت: به صورت جدی پیگیر توافق های بین کمیسیون های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه خط ریلی آستارا-آستارا هستیم و مسئله اتصال مراحل پایانی خود را طی می کند و در حدود دو ماه آینده قطار به پایانه آستارا خواهد رسید و عملیات اجرایی توسعه پایانه به صورت جدی پیگیری خواهد شد.
وی یادآور شد: اتصال رشت-آستارا و فعال شدن این کریدور از طریق غرب خزر و اتصال به اروپا از مسیر ترکیه و آذربایجان نقش قابل توجهی در توسعه همه جانبه اقتصادی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: مدل های مختلف حمل و نقل اگر در جای خود به درستی بهره برداری شود سبب توسعه اقتصاد کشور خواهد شد و شهرستان آستارا با بهره مندی از خط ریلی و حمل و نقل دریایی از این ظرفیت برخوردار است.
محمد زاده افزود: تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که موانع مختلف ترانزیت را برطرف کنیم و حمل و نقل ریلی نقش بی بدیلی در این راستا دارد.
مدیر عامل راه آهن ایران ادامه داد: در سال گذشته یک و نیم میلیون تن ترانزیت را از طریق شبکه ریلی کشور تجربه کردیم و با پیگیری های انجام شده این حجم ترانزیت در شش ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزایش یافت.
مدیر عامل راه آهن های ایران و جمهوری آذربایجان و استاندار گیلان امروز(چهارشنبه) از مراحل پیشرفت خط ریلی آستارا-آستارا بازدید کردند.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد دو کیلومتر و بارانداز مربوطه در آستارای ایران اجرا می شود به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرزی آبی دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده : بابایی
7105 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.