ساسان اکبری پور صبح پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: هرساله با شروع فصل کوچ ، پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالابها و مناطق حفاظت شده محیط زیست گیلان ، خصوصا تالاب بین المللی انزلی وارد می شوند.
وی با اشاره به لزوم حفظ و حراست از این پرندگان به عنوان میهمانان تالاب ها افزود: متاسفانه همیشه افراد سودجو و فرصت طلب به شیوهای مختلف اقدام به شکار غیر قانونی و زنده گیری این پرندگان مهاجر می کنند.
اکبری پور یادآور شد: نیروهای یگان حفاظت اداره کل محیط زیست گیلان در ماموریتی غافلگیرانه اقدام به پاکسازی تمامی نقاط حاشیه جنوبی تالاب بین المللی انزلی و پناهگاه های سلکه و سرخانکل کردند.
وی تاکید کرد: در این اقدام تمام کومه های غیر مجاز نابود و ابزار و آلات صید و زنده گیری پرندگان مهاجر توقیف شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان افزود: در راستای ایجاد بستر امن و جلوگیری از شکار غیر مجاز به عنوان یکی از مهمترین ماموریت های یگان حفاظت محیط زیست گیلان در اجرای ماموریت ذکر شده ، طی هفته گذشته 12 قبضه سلاح شکاری نیز کشف و ضبط شد که سه قبضه از آن اسلحه غیرمجاز بود.
اکبری پور با اشاره به اینکه کومه نماهای غیر مجاز محل اختفای مناسبی برای شکارچیان متخلف است افزود : تالاب بین المللی انزلی به عنوان مهمترین محل زمستانگذرانی پرندگان مهاجر درگیلان ، همواره به صورت ویژه در حال پایش و کنترل توسط نیروهای یگان حفاظت بوده و در صورت مواجهه با هرگونه تخلف به شدت برخورد می شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلات تصریح کرد: هرگونه شکار تا صدور مجوزهای قانونی از سوی محیط زیست گیلان ممنوع بوده و با شکارچیان متخلف برخورد خواهد شد.
وی یادآور شد: سامانه تلفن گویای اداره کل حفاظت از محیط زیست به شماره 1540 و همچنین شماره تلفن 01333832280 فرماندهی یگان حفاظت از محیط زیست گیلان آماده دریافت گزارشات مربوط به هرگونه تخلف زیست محیطی از جمله تصرفات غیر قانونی، برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه، شکار و صید غیر مجاز، تخریب و تصرف اراضی ملی و مناطق حفاظت شده است و در اسرع وقت نسبت به برخورد قانونی با هرگونه تخلف اقدام می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه حفاظت شده سیاه کشیم، پناهگاه حیات وحش سلکه و بخش هایی از پناهگاه حیات وحش سرخانکل تالاب بین المللی انزلی از جمله مهمترین زیستگاه های تالابی پرندگان مهاجر بشمار می روند.
تالاب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار بین سه شهرستان انزلی ، صومعه سرا و رشت واقع شده و از مهمترین زیستگاه های پرندگان مهاجر بشمار می رود.
این تالاب از جالب ترین و بزرگ ترین زیستگاه های طبیعی و مناسب برای تخم ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستـان گذرانی و جوجه‏آوری گونه های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود.
این تالاب جزو تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر است که در سال 1971 میلادی تحت این کنوانسیون به ثبت رسید و هدف اصلی آن، حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب ها از طریق اقدامات ملی و همکاری های بین المللی به منظور دستیابی به توسعه پایدار است.
خبرنگار: رضا اکبری**انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.