به گزارش خبرنگار ایرنا شهرام مداح حسینی روز چهارشنبه در همایش سفیران انرژی در سالن اجتماعات کانون فرهنگی و هنری امام خمینی (ره) آستارا افزود: در این طرح از 10 تا 50 نفر سفیر انرژی در هر کدام از شهرستان های استان گیلان انتخاب می شوند و بعد از گذراندن دوره آموزشی با هدف ترویج فرهنگ مصرف درست انرژی به خصوص گاز، فعالیت خود را در اماکنی نظیر مدارس و روستاها آغاز خواهند کرد.
وی خواستار همکاری ادارات گاز، بخشداری ها، آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و نهادهای مرتبط برای اجرای این طرح شد و بیان کرد: با بالا بردن آگاهی مردم، می توان به ارتقای ضریب ایمنی در خانه ها، ادارات و مدارس کمک کرد.
مداح حسینی اظهار کرد: خوشبختانه گیلان یکی از استان های کم حادثه در امر گازگرفتگی و آتش سوزی در سراسر کشور محسوب می شود و این حاکی از توسعه آموزش ها، رعایت استانداردها و فرهنگ بالای مردم این استان در رعایت نکات ایمنی است.
وی با اشاره به اینکه ایران از نظر میزان مصرف گاز، سومین کشور جهان است، بیان کرد: بر اساس پیش بینی های به عمل آمده با ادامه روند مصرف، تا حدود 56 سال آینده با اتمام منابع شناخته شده گاز ایران رو به رو خواهیم شد.
وی وجود ساختمان ها و تجهیزات غیراستاندارد، مصرف زدگی و ارزانی انرژی را از دلایل مصرف بالای گاز در کشور برشمرد و گفت: استفاده از وسایل ساختمانی با مقاومت حرارتی بالا، مسدود کردن درزها، منافذ و بازشوهای پشت بام، عایق کاری دیوارها از داخل و خارج و تغییر الگوی مصرف از راهکارهای اساسی کاهش مصرف انرزی در کشور است.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا نیز در این همایش گفت: در موضوع پدافند غیر عامل، انرژی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بایستی نگاه ها به سمت مصرف درست و بهینه آن معطوف شود.
وحید پورحضرت با اشاره به اینکه با مصرف درست می توان به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کرد، گفت: هرچه قدر میزان بهره وری و سطح آموزش ها را در این راستا بالا ببریم، به ذخیره سازی انرژی کمک خواهیم کرد.
سرپرست اداره گاز شهرستان آستارا نیز در این همایش با اشاره به توجه دولت به طرح های گازرسانی در مناطق محروم اظهار کرد: با گازرسانی به روستاهای حیران، حاجی امیر و ونه بین، میزان برخورداری از گاز طبیعی در روستاهای آستارا به 92.2 درصد ارتقا یافت.
محمدرضا صدق کار با اشاره به اینکه برای گازرسانی و اتمام 30 کیلومتر لوله گذاری در سه روستای یادشده، حدود 20 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده ، افزود: 9 روستای بالای 20 خانوار آستارا فاقد نعمت گاز است و طرح های گازرسانی پنج روستای سیج، دگیرمانکشی، آق مسجد، گیلده و شونده چولا در دست اجراست.
وی ادامه داد: با گازرسانی به مناطق محروم می توان از تخریب جنگل ها و منابع طبیعی و مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کرد و در نهایت به افزایش سطح تولیدات کشاورزی و دامداری منجر شد.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد و برای گازرسانی به 34 هزار مشترک آن 401 هزار و 260 متر لوله گذاری و 15 هزار و 538 عدد علمک نصب شده است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.