به گزارش خبرنگار ایرنا، خیراله خادمی عصر چهارشنبه در بازدید از طرح در حال اجرای پل ریلی آستارا - آستارا و بارانداز آن در شهرستان آستارای استان گیلان افزود: مطابق برنامه ریزی به عمل آمده، تا پایان سال جاری این اتصال ریلی محقق و بارانداز آن تکمیل خواهد شد.
وی اظهار کرد: طرح ریلی قزوین- رشت نیز با 165 کیلومتر امتداد که 32 کیلومتر آن را تونل و پل تشکیل می دهد با 35 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده تا امروز، به خوبی اجرا شده و در حال اتمام است و 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن منظور شده است.
وی بیان کرد: امروز از عملیات احداث طرح بزرگ راه آهن قزوین، رشت و آستارا نیز بازدید به عمل آمد و امیدواریم در سال 96 خط ریلی قزوین تا رشت به بهره برداری برسد و رشت به شبکه ریلی کشور متصل شود.
خادمی ادامه داد: عملیات اجرایی راه آهن رشت به آستارا نیز در سال آینده شروع خواهد شد و با احداث کامل این محور در آینده، خطوط ریلی بندر عباس و سایر بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی مانند آستارا و به کشورهای دیگر نظیر گرجستان و روسیه متصل خواهد شد.
او گفت: بر اساس توافق های به عمل آمده بین جمهوری اسلامی ایران و کشور همسایه و دوست، جمهوری آذربایجان مبنی بر اتصال شبکه ریلی 2 کشور به همدیگر، بخشی از این ریل در کشور همسایه به اتمام رسیده و با تکمیل بخش دیگر آن به طول بیش از 2 کیلومتر و بارانداز آن در شهرستان آستارا، بارهایی که از جمهوری آذربایجان خواهد آمد به بارانداز آستارا منتقل و از آنجا فعلا از طریق جاده به ریل درحال احداث رشت و در نهایت به شبکه سراسری راه آهن منتقل خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اعتبار لازم تملک اراضی محدوده طرح ریلی آستارا- آستارا تامین شده است و با تسلیم سند از سوی مالکان به مسئولان شهرستان آستارا، بهای کارشناسی شده املاک مدنظر پرداخت خواهد شد.
جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور نیز در این بازدید گفت: راه آهن جمهوری آذربایجان با عرض روسی وارد آستارای ایران خواهد شد و ادامه این شبکه ریلی از بارانداز شهرستان آستارا به رشت و قزوین با عرض استاندارد و مورد استفاده قطارهای کشورمان احداث خواهد شد.
وی افزود: پل ریلی بین 2 کشور در حال تکمیل است و 2 زیرگذر نیز در محوطه آن احداث می شود و امیدواریم با همکاری و پیگیری مستمر مسئولان شهرستان آستارا، مطابق زمان بندی به عمل آمده تکمیل و افتتاح شود.
محمدمهدی مظفری سرپرست فرمانداری آستارا نیز در این بازدید گفت: املاک محدوده طرح ریلی در این شهرستان با قیمت کارشناسی شده خریداری شده و به محض وصول سند از مالکان، بهای آنها پرداخت خواهد شد.
وی افزود: طرح ریلی آستارا- آستارا در رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان آستارا و استان گیلان تاثیرگذار خواهد بود و برای تکمیل این طرح مهم و ملی از همه ظرفیت های موجود استفاده می شود.
برابر توافق به عمل آمده در کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مبنی بر توسعه مناسبات اقتصادی، کلنگ طرح اتصال ریلی 2 کشور در اردیبهشت ماه سال جاری به زمین زده شده بود.
شهرستان آستارا با بیش از 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: عیسی پاشاپور **انتشار : نصراله ابراهیمی
7124/6070

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.