منصور بابایی روز سه شنبه اظهار کرد: ورود اتباع خارجی به ایران برای تامین مایحتاج روزانه، تفاوت نرخ ریال با ارزهای خارجی و افزایش مسافران ایرانی خروجی از کشور از دلایل افزایش تردد در پایانه مرزی آستاراست و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، شمار ترددکنندگان به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برسد.

وی افزود: میانگین آمار ورود و خروج مسافر از مرز آستارا در ماه جاری پنج هزار نفر است و برای تسهیل سفر و رفاه حال مسافران و گردشگران، در پایانه مرزی صرافی دائم مستقر و جهت تامین برق پایدار و رفع هرگونه خاموشی، دیزل ژنراتور برق فعال شده است.

مدیر پایانه مرزی آستارا ادامه داد: اغلب مسافران خارجی آستارا اتباع جمهوری آذربایجان هستند و در پایانه مرزی این شهرستان، واحدهایی همچون گذرنامه نیروی انتظامی، گمرک، قرنطینه پایش بهداشتی و غرفه های خدماتی بخش خصوصی دایر است.

جمهوری آذربایجان با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت، همسایه شمال غربی ایران است و اشتراکات زبانی، دینی و روابط تجاری ایران با آن کشور، توسعه مناسبات را فراهم کرده است اما اتباع آن کشور بدون ویزا از مرز آستارا وارد ایران می شوند و مرزنشینان آستارا حتی برای گذر به شعاع ۴۵ کیلومتری مرز آن کشور، به روادید نیاز دارند و جمهوری آذربایجان از سال ۱۳۸۹ برای سفر ایرانیان به آن کشور صدور روادید را ضروری کرده و دوگانگی در نحوه تردد مرزنشینان، موجب گلایه شهروندان آستارای استان گیلان شده است.

در تیرماه امسال نمایندگان شهرهای آستارای ایران و جمهوری آذربایجان در مجلس دو کشور، در باکو برای حذف روادید جهت سفر ایرانیان به آن کشور رایزنی کردند اما با وجود امیدها تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

بر اساس مستندات تاریخی، گمرک آستارا در سال ۱۲۰۵ دوره عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار فعال بوده و ساختمان چوبی و تاریخی گمرک که در حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای بین ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده، بخشی از تاریخ قطور گمرکات کشور ماست. 

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان همسایه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.