آرش فرزام صفت روز یکشنبه در ششمین کارگروه صادرات کالاهای غیر نفتی در گمرک انزلی با اشاره به اهمیت صادرات کالایی گیلان به کشورهای حاشیه خزر بویژه روسیه افزود : متاسفانه شاهدیمکه صادر کننده به خاطر دریافت مجوز از یک دستگاه معطل می شود که موانعی از این دست هیچ ارتباطی به تحریم ندارد و باید برای تسهیل روند صادرات و فعالیت بهتر فعالان اقتصادی؛ صدور مجوزهای لازم در کوتاه ترین زمان صورت گیرد.

وی با اشاره به مصوبه کارگروه قبلی در خصوص صدور مجوز برای صادرات چای ظرف دو روز افزود: آزمایشگاه سازمان چای تنها موظف است که ایرانی یا خارجی بودن چای را حداکثر در مدت دو روز تشخیص دهد و کیفیت و موارد دیگر در خصوص کالا مرتبط با ادارات متولی آن است.

 فرزام صفت با اشاره به هدف گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات کالا از گیلان یادآور شد: از ابتدای امسال تا کنون با احتساب صادرات چمدانی بیش از ۴۱۰ میلیون دلار کالا صادر و ۸۲ درصد از اهداف مورد نظر در این حوزه امسال محقق شده است.

وی با اشاره به لزوم فراهم سازی زیر ساخت های لازم برای پایانه مرزی آستارا به عنوان پایانه ای ملی تاکید کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و تحریم های ظالمانه دشمنان باید با عزمی منسجم و همگام با هم برای رسیدن به اهداف اقتصادی در راستای رشد،  توسعه و اعتلای اقتصاد کشور تلاش کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان حضور و فعالیت دلالان در محیط پایانه مرزی بندرآستارا را آزار دهنده توصیف و اظهار کرد: حضور این دلال ها در محیط پایانه بی معنی است و جز افزایش هزینه برای تجار و ایجاد فساد چیز دیگری به دنبال ندارد و باید سریعتر برای این موضوع چاره اندیشی کرد.

فرزام صفت با اشاره به اینکه همه باید خود را در خصوص کارت های بازرگانی مسئول بدانند، تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۹۴ کارت بازرگانی ابطال شده است و اجازه سوء استفاده از کارت ها را ندهند.

وی با اشاره به صراحت قانون در خصوص معافیت های کالا در مناطق آزاد خاطر نشان کرد: حمایت از بخش خصوصی وظیفه این کارگروه است و برای همه دستگاه های ناظر و اجرایی و خدمات رسان وظیفه ای مشخص تعیین شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با اشاره به دریافت عوارض از کامیون ها در بندرانزلی تاکید کرد : اخذ هزینه به عنوان عوارض و با توجیه اینکه به عنوان کمک مالی شهرداری انزلی به تیم فوتبال ملوان انجام می شود معنایی ندارد و نباید با هیچ عنوانی از وارد کنندگان پولی در این خصوص دریافت شود.

***موازی کاری های بین بنادر انزلی و کاسپین رفع شود

فرماندار شهرستان بندرانزلی نیز در این جلسه با اشاره به لزوم رفع موازی کاری ها بین بندرانزلی و بندرکاسپین اظهار کرد: انزلی به عنوان قدیمی ترین بندر شمال کشور متاسفانه با کاهش ورودی کالا مواجه شده و برخی موازی کاری ها که بین این بندر و بندرکاسپین باعث شده تا تجار و بازرگانان؛ بنادر استان های همجوار را به بندرانزلی ترجیح دهند.

اسماعیل حیدری آزاد افزود:حتی برخی از بازرگانان گیلان نیز به دلیل تسهیلات بنادر و گمرکات استان های همجوار و برخورد مناسب عوامل اجرایی آنها با بازرگانان به آن بنادر مراجعه می کنند که باید اینگونه مشکلات شناسایی و در بندرانزلی رفع شود.

وی ادامه داد : در برخی از ساعات شبانه روز به دلیل پلمپ درب ورودی گمرک و بندر، شاهد توقف تریلی ها در مسیر و نارضایتی مردم و بروز تصادفات هستیم که امید است این مشکل نیز رفع شود.

فرماندار انزلی خاطر نشان کرد: در بندرانزلی آزمایشگاه استانداردی برای نمونه برداری و آزمایش کالاها وجود دارد اما نمونه ها برای آزمایش به مرکز استان و یا تهران ارسال می شود که موجب صرف زمان بیشتر و هزینه مضاعف و در نهایت نارضایتی برای تاجر می شود.

حیدری آزاد با اشاره به لزوم فراهم سازی زمینه های لازم برای توسعه و رشد همه جانبه اقتصادی بندرانزلی تاکید کرد: انتطار است با توجه به وجود ۱۴ پست، اسکله بندرگاه انزلی بیش از پیش فعال شده  و شاهد رونق و شکوفایی این بندرگاه قدیمی شمال کشور همچون گذشته باشیم.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و بندرگاه آن بیش از یکصد سال قدمت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.