به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، شهرود امیرانتخابی گفت: بنا به گزارش مسئول پایگاه حفاظتی رودسر ، ماموران گلوگاه ایست و بازرسی شهر چابکسر حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه خودرو پژو پارس مظنون شدند که پس از بازرسی و تفتیش از این خودرو و با اخذ دستور قضایی فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان توسط نیروهای یگان حفاظت این اداره‌کل با همکاری نیروی انتظامی رودسر، تعداد دو دستگاه فلزیاب کشف و ضبط و دو نفر از سرنشینان خودرو دستگیر شدند.

 وی خاطرنشان کرد: با حضور مسئول پایگاه حفاظتی رودسر در محل گلوگاه ، مراتب  طی صورتجلسه ای تنظیم و افراد دستگیر شده پس از بازجوئی های اولیه جهت تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی شهرستان رودسر ارجاع داده شدند. 

رودسر، از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از خاور به رامسر و از باختر به املش و لنگرود منتهی می‌شود.

قسمت کوهستانی شهرستان رودسر، خوش آب و هوا و سردسیر است. قسمت شمالی این شهرستان که در قسمت حاشیه جنوبی دریای خزر و منطقه جلگه ای قرار گرفته‌است، ناحیه‌ای مرطوب است.عمده مهاجرین این شهر را سادات و علویون تشکیل می‌دهند که در زمان حکومت ال بویه به رودسر مهاجرات کردند. 

پل تاریخی تمیجان، از آثار دوره صفوی، مسجد تمیجان از آثار دوره خاندان کیا، گنبد پیر محله در روستای پیر محله ماچیان و قلعه بندبن، واقع در قاسم‌آباد علیا از مهم‌ترین آثار باستانی شهرستان رودسر می‌باشند.

بندبن، روستایی زیبا و با مردمانی فرهیخته‌است که در آن قلعه ای سنگی با قدمت کهن، واقع است که از آن، به عنوان قلعه دفاعی، در برابر حملات دشمنان دریایی، استفاده می‌شد. در معماری این قلعه، از مواد و ترکیبات خاص و کم‌نظیری استفاده شده‌است که با وجود رطوبت شدید هوا، آن را تاکنون پابرجا نگاه داشته‌است. از اطراف این قلعه گنجینه‌هایی کشف شده‌است.

گنبد پیر محله، یکی از نقاط تاریخی شهرستان رودسر است. بنای این گنبد در ۷ کیلومتری جاده رحیم آباد واقع در جنوب شرقی شهرستان رودسر قرار دارد. ساخت گنبد مربوط به دوره کیانیان و به صورت هشت ضلعی می‌باشد. در زیر این گنبد خانه سردابی قرار دارد که گویی محل برداشت آب بوده‌است. این بنا در سال ۱۳۵۶ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور با شماره ۱۵۴۲در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

منطقه تفریحی اشکور در ارتفاعات ییلاق شوئیل، آسمانرودمایستان پایین و روستای کاکرود با آسیابهای آبی از دیگر مناطق گردشگری این شهرستان هستند.

عمارت شهرداری رودسر یکی از آثار تاریخی این شهرستان می‌باشد. این عمارت مربوط به دوره پهلوی اول است و در رودسر، جنوب غربی میدان امام قرار دارد و این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.