لطیف جواهردشتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به زنده گیری دو قلاده میمون رهاشده در جنگل های سیاهکل در محور جاده این شهر به دیلمان اظهار داشت: این گونه بومی  ایران نیست و رهاسازی هر جانور غیر بومی در جنگل امری بسیار پیچیده است که به دلیل داشتن بیماری های مشترک با سایر جانوران جنگلی و برای انسان مشکلاتی ایجاد  می کند و شهروندان باید از این کار  خودداری ورزند.

وی از عموم مردم خواست در هیچ شرایطی اقدام به آزاد سازی جانوران غیربومی در منطقه جنگل های گیلان نکنند و در صورت مشاهده جانوران از غذا دادن و عکس گرفتن با آنان خودداری نمایند که این کاری خطرناک است و احتمال حمله، گزیدگی و انتقال ویروس توسط آنها  وجود دارد و باید به محض مشاهده جانوران غیر بومی،  به نزدیک ترین پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند.

وی در  پاسخ به اینکه چگونه این جانور در این منطقه وارد شده است؟ گفت: این رها سازی اقدامی غیر قانونی است و  به احتمال زیاد توسط گردشگران در منطقه رهاسازی شده و چنانچه فردی در این رابطه شناسایی شود، دستگیر و براساس قانون با او رفتار خواهدشد.

به گفته رئیس اداره محیط زیست سیاهکل ، اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر حمله میمون در جنگل های محور سیاهکل به دیلمان گزارش شد و فردی مدعی بود که این میمون به او حمله و او را  مجروح  کرده که بلافاصله  یگان حفاظت محیط زیست به منظور تامین امنیت مسافران و رهگذران و برای اینکه هیچ حمله ای از سوی این جانور به شهروندان اتفاق نیافتد، در منطقه مستقر شد و با همکاری اداره حیات وحش محیط زیست گیلان  ظرف مدت دو روز دو قلاده میمون رها شده در این جنگل ها بیهوش و دستگیر شدند.

جواهردشتی این میمون را از گونه رزوس دانست و یادآور شد: میمون رزوس یا ماکاک رزوس (Macaca mulatta) یکی از انواع میمون هاست که در جنوب، شرق و جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند. رزوس تنها میمون کشور افغانستان است و به جهت نگهداری آسان در اسارت و استفاده گسترده در باغ وحش‌ها، آزمایشگاه‌ها و به عنوان حیوان خانگی از شناخته‌شده‌ترین انواع میمون هاست.

شهرستان سیاهکل با دو بخش مرکزی و دیلمان، در ۵۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

۶۰۲۹/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.