به گزارش خبرنگار ایرنا سفر هفته گذشته هیات دولت به استان گیلان و حضور حجت الاسلام علی یونسی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه های سیاسی و اجتماعی اقوام مختلف این شهرستان بود و آنچه در نشست با یونسی در فرمانداری تالش مطرح شد، گویای انسجام فکری و عقیدتی شیعه و سنی تالش است.
امام جمعه اهل سنت تالش در این نشست با صراحت گفت که ما از تفرقه و نفاق بیزار هستیم و شیعیان و سنیان ما، در کنار همدیگر با مهر و محبت زندگی می کنند و دسیسه های القا شده از بیرون، همیشه ناکام مانده است.
حجت الاسلام حسین خانی پور افزود: افتخارات ملی کشور به همه مربوط است و همه اقوام و اقلیت های دینی در حصول توفیقات نقش دارند و بیشترین موفقیت ها در کشور، بعد از انقلاب اسلامی به دست آمده است.
وی با اشاره به توجه کشورهای پیشرفته به مقوله فرهنگ، گفت: در دنیا برای حوزه فرهنگ هزینه می کنند و باید برای رشد و تعالی فرهنگ اصیل تالشیان، مسئولان امر برنامه ریزی و هزینه کنند.
امام جمعه شیعه تالش نیز در این نشست گفت: وضعیت این شهرستان با قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و بعد از پیروزی انقلاب، پیشرفت های بزرگی را شاهد بوده است.
حجت الاسلام امین نقدی افزود: شیعه و سنی ما در کنار یکدیگر در کمال برادری و برابری زندگی می کنند و تالش بزرگ، نماد اتحاد و همدلی در ایران اسلامی است.
وی اشاره ای به مشکلات تالش نیز داشت و از نماینده رئیس جمهوری خواست تا کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از اراضی ملی و جنگلی، ضرورت ساماندهی صیادان و زنبورداران، تسریع عملیات ساخت سد لاستیکی، پرداخت چهار ماه حقوق معوق کارگران چوب اسالم و تکمیل سد شفارود را به مسئولان امر گوشزد کند.
در این نشست، شکوری نیز به عنوان نماینده گروه های مذهبی تالش، رفع تبعیض را ضرورتی در حکومت اسلامی دانست و افزایش اهتمام مسئولان اهل سنت در تالش را خواستار شد.
وی گفت: همزیستی مسالمت آمیز اقوام ایجاب می کند که ذره ای تبعیض به آنها اعمال نشود، اما فقط یک نفر از مسئولان تالش، اهل سنت است و افزایش این قبیل مدیران، بر همدلی و وفاق اهالی سنی و شیعه این شهرستان می افزاید.
وی نبود قاضی اهل سنت را نیز متذکر شد و بر افزایش مساجد و تکایای اهل سنت تاکید کرد.
شکوری ادامه داد: توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها بین شیعه و سنی در وحدت آنها تاثیرگذار است و با اعمال نگاه یکسان، روز به روز بر قوام و وحدت اهالی شیعه و سنی تالش افزوده خواهد شد.
حجت الاسلام یونسی هم بعد از استماع حرف ها و سخنان آنان، وحدت ملی را ارزشمند دانست و از اقوام مختلف خواست هر شخصیت، مسئول یا نویسنده ای که در مسیر تفرقه حرکت کند را از خود دور و از جامعه طرد کنند.
وی گفت: نوع قومیت و مذهب نباید مانع تصدی مسئولیت ها باشد و در این کشور، مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و دولت و سایر قوا نیز با تبعیض مخالفند و صیانت از وحدت ملی، رسالت همگانی است.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و حدود 40 درصد جمعیت آن را هم وطنان اهل سنت تشکیل می دهد.
7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.