زهره زمانی چند سال اخیر رییس انجمن سینمای جوانان انزلی شده جایی که هنرمندان بسیاری را به سینمای کشور معرفی کرده است.
اما اکنون زمزمه هیات امنایی کردن انجمن سینمای جوانان و ویران شدن خانه آرزوهایشان او و بسیارانی از هنرمندان این سرزمین را به شدت نگران کرده است.
این هنرمندان با جمع آوری بیش از دو هزار و 500 امضاء از کارگردان ها گرفته تا بازیگران و نویسندگان و روزنامه نگاران و دیگر اهالی فرهنگ و هنر خواستار جلوگیری از هیات امنایی شدن سینمای جوانان و مستقل ماندن این نهاد شده اند.
زهره زمانی در مصاحبه ای با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت:
صحبت از کوچک سازی انجمن سینمای جوانان است.گفتگو از ویران کردن خانه ای که هزاران جوان بی چشمداشت مادی و تنها با انگیزه رشد فردی و غنای فرهنگ ملی و سینمایی در آن جوانی شان را سپری کرده و مو سفید کرده اند. جوانانی که بارها و بارها ثابت کرده اند،راه هنر و سینما از عشق و تجربه میگذرد نه از مدارس و سازمانهای عریض و طویل دولتی و رسمی.
وی یاداور شد: در بریتانیا تصدی گری ها باعث شده که سینمای ملی از بین رفته و صنعت سینمایی بریتانیا به حیاط خلوت فیلم های هالیوودی بدل شود که در واقع میراث فرهنگ ملی آن کشور را به تاراج برده اند.
وی خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه ، مستند و تجربی پاسدار فرهنگ ملی است. این میراث نباید و نمی تواند دستخوش طوفان شود و به یغما برود.
این بانوی فیلمساز اظهار داشت: تصدی گری استانها و ولایات ، روح سهم خواهی را بر سینمای جوانان حاکم خواهد کرد و نشانی از آن بر جای نخواهد ماند. اگر در آلمان تجربه ی ایالتی کردن جواب داده به دلیل نظام فدرالی حکومت است و بودجه های هنگفتی که به دلیل رشد صنعتی در اختیار هر ایالت قرار دارد.
وی تصریح کرد: ما در شرایط تحریمی ناجوانمردانه به سر می بریم و نظارت دولت بر هنرها، تنها آب باریکه ای است که بقای هنر و پویش های هنری را تضمین می کند.هیات های امنایی استانی با کدام بودجه و کدام صلاحیت هنری و زعامت فرهنگی قرار است برای سینمای کوتاه و تجربی سیاست گذاری کنند؟
زمانی متذکر شد: با انجام این تغییرات رسالت فیلم کوتاه محدود به ساختن کلیپها و تیزرهای سفارشی خواهد شد و در نتیجه سازمانی که با وجود همه ی کاستی ها حداقل تاکنون استقلال رای اش را حفظ کرده به شیری بی یال و دم بدل خواهد شد.
رییس سینمای جوانان انزلی اذعان داشت: سینمای جوانان ایران مثل هر نهاد دیگری نیاز به بازنگری و تغییر دارد اما این بازنگریها باید به دست اهل آن سپرده شود،تغییرات شکلی و تشکیلاتی و اداری، تنها روح دیوان سالاری از نوع ایالتی را بر سازمان حاکم خواهد کردو نتیجه از هم اکنون روشن است 'مرگ فیلم کوتاه'.
*بیانیه مستقل ماندن انجمن ها
60 دفتر انجمن سینمای جوانان کشور با تهیه و انتشار بیانیه ای خواستار جلوگیری از هیات امنایی شدن این نهاد و مستقل ماندن آن شده اند.
در این بیانیه آمده است : در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مطلع شدیم که طرحی برای ادغام و هیات امنایی شدن انجمن سینمای جوانان ایران در دست اجراست که در طراحی آن نه تنها هیچ مشورت جدی، نظرسنجی و نیازسنجی از مدیران، سرپرستان، فیلمسازان و اعضای همدل و پرانگیزه انجمن در سراسر کشور نشده! که شوربختانه در زمانی این خبر به ما رسید که در حال برپایی جشنواره فیلم فجر و تهیه گزارش از حواشی آن برای سازمان فخیمه سینمایی هستیم، آن هم در دوران پختگی انجمن و نیز بلوغ انقلاب یعنی 40 سالگی!
به همین دلیل لازم دانستیم ضمن ابراز گلایه جدی از چنین تصمیمی بدون مشورت و کار کارشناسی با افرادی که سی و چند سال است همچون شمع می‌سوزند تا اصغر فرهادی‌ها، رضا میرکریمی‌ها، شهرام مکری‌ها و ... را تقدیم سینمای ایران و جهان کنند مخالفت جدی خود را با طرح مذکور اعلام داریم .
مخالفان طرح هیات امنایی شدن انجمن سینمای جوانان دلایل خود را به این شرح اعلام کردند :
1.انجمن سینمای جوانان ایران با همه زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی متفاوت است و با ساختاری کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر در جهان نشان داده که با کمترین هزینه ممکن حتی در بخش نیمه دولتی می‌توان بازدهی بسیار بالایی داشت. به همین دلیل ادغام یا کوچک‌سازی آن به شدت به آینده و دستآوردهای آن ضربه خواهد زد.
2. برخی منتقدان به این اشاره دارند که انجمن در حوزه آموزش کار موازی با بخش خصوصی انجام می‌دهد و این مأموریت بهتر است به دفاتر و آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و دانشگاه‌های سینمایی سپرده شود! اما کافیست نگاهی گذرا به تعداد خروجی‌های آموزشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌ها، هم در ورود به سینمای بلند حرفه‌ای و هم در افتخارات سینمای کوتاه بیاندازیم تا مشخص شود کفه‌ی ترازوی انجمن در چه میزان است و تمام آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز در چه وضعی؛ که بی‌شک طبق آمار و عملکرد مشخص، کفه انجمن بسیار سنگین‌تر است!
این خود بیانگر تفاوت کیفیت آموزش در انجمن (که روح و بخش جدایی‌ناپذیر آن بوده، می‌باشد) و خوشبختانه طبق آمار روشن، به خوبی در ماموریت خود در تربیت سینماگران خلاق و نیز شاخص سینمای ایران موفق عمل کرده است. در حالکیه اکثر آموزشگاه‌ها و ... برای منافع و درآمد اقتصادی شخصی، به آموزش عامه سینما در حوزه‌های بازیگری و گریم و .... می‌پردازند و شاید اندک آموزشگاه‌هایی در سطح کشور (آن هم در شهرهای بزرگ) باشند که این مهم را به درستی و با خلوص لازم انجام دهند.
3. یکی از چالش های جدی دفاتر سینمای جوان در سراسر کشور چه در مراکز استان‌ها و چه در شهرستان‌ها عدم حمایت کافی ادارات کل بخاطر کثرت علاقمندان و تاسیس تشکل‌های مشابهی همچون انجمن‌های سینماگران استان ، خانه‌های هنرمندان و ... برای رقابت با انجمن‌ها ، به آن می‌توانید کارهای موازی سایر دستگاه‌ها در حوزه هنری ، شهرداری و حتی استانداری‌ها را هم اضافه کنید.
حال در صورت هیات امنایی شدن هیچ تضمینی وجود ندارد که استانداران، شهرداران، مدیران کل و ... که هزاران دغدغه ریز و درشت دیگر در استان و شهر خود دارند در این هیات باصطلاح امنایی شرکت کرده، موثر باشند و دخالت‌های سلیقه‌ای اشخاصی که هیچ شناختی از سینما ندارند به نفع مجموعه انجمن باشد.
تهیه کنندگان این بیانیه تاکید کرده اند: ما موافق تغییر هستیم اما در جهت بالندگی، رشد و گسترش انجمن، نه کوچک سازی و تغییر در ساختار آن؛ چرا که با توجه به کارنامه‌ی روشن انجمن که امروز دیگر بخشی مهم از تشخص سینمای ایران در داخل و خارج است و از دستاوردهای بلند مدت آن به‌شمار می‌رود انتظار آن می‌رفت امروز سازمان سینمایی و متولیان فرهنگی کشور در جهت گسترش و پویایی هر چه بیشتر انجمن گام موثر بردارند.
آنان در پایان با ابراز قدردانی از فرهنگدوستان حامی اعلام کرده اند: ما مدیران، پرسنل، فیلمسازان و دلسوزان انجمن سینمای جوانان، تقاضای جدی و فوری داریم ضمن بازنگری و توقف این طرح از سوی سازمان سینمایی، ترتیبی اتخاذ فرمایید تا برای بهسازی و چابک‌سازی انجمن با اعضای بی‌شمار آن از سراسر کشور مشورت و بر اساس نظرات جمع تصمیم جدیدی اتخاذ گردد.
در بین 2580 امضاء کننده این نامه اسامی هنرمندان نام آوری چون : جهانگیر میرشکاری، فاطمه معتمد آریا، محمد گذرآبادی، منیژه حکمت، مهتاب کرامتی، مهرداد اسکوئی، خسرو دهقان و دیگران دیده می شود.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.