ابوطالب قزلسفلو روز دوشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: در مبارزه با این آفت در مرحله نخست کنترل فرمونی با استفاده از تله‌های قیفی انجام و با نصب تله‌های حاوی فرمون جنسی حشره ماده به تعداد 10 عدد تله در هر هکتار اقدام به شکار پروانه‌های نر شد.
به گفته وی؛ از این روش می‌توان جهت ردیابی و شناسایی کانون‌های آلوده و همچنین برای جلوگیری از تکثیر آفت استفاده کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه خسارت اصلی آفت شب پره شمشاد در مرحله لارو بودن آن است، مرحله دیگر کنترل برنامه ریزی برای محلول پاشی با استفاده از یک نوع محلول بیولوژیکی در سنین 1 تا 3 لاروی انجام شد.
قزلسفلو اضافه کرد: چند نسلی بودن و انتشار سریع آفت در مدت زمان کوتاه از خصوصیات بیولوژی منحصر به فرد شب‌پره شمشاد نسبت به سایر آفات برگخوار جنگلی بوده و به همین دلیل مبارزه به موقع می‌تواند مانع از افزایش سریع جمعیت آن شود.
شب‌پره شمشاد با نام علمی Cydalima perspectalis یک آفت جدید بوده و خرداد ماه سال 1395 برای نخستین بار در ایران در توده‌های شمشاد شهرستان چالوس مشاهده شد.
لارو این آفت از طریق تغذیه از برگ و همچنین پوست و سرشاخه‌های درخت طی چهار نسل در هر سال موجب خزان و سرخشکیدگی و در برخی موارد موجب مرگ کامل درختان جوان شمشاد می‌شود.
به گفته قزلسفلو، سال قبل در سطح 20 هکتار از عرصه های درختان شمشاد استان واقع در بندرگر و قرن آباد گرگان با آفت شب پَره به روش بیولوژیکی مبارزه و جمعیت آفت کنترل شد.
شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع 20 تا 400 متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یکهزار و 200 متری درمناطق مختلف جنگلی استانهای گیلان، مازندران و گلستان می روید.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.