امیرعبدوس روز چهارشنبه در گزارشی از وضعیت آبگیری تالاب آلاگل به ایرنا اعلام کرد: این تالاب مهم و بین المللی استان گلستان واقع در شمال گنبدکاووس هم اینک در حال احیا و در وضعیت مناسب قرار دارد.
به گفته وی؛ پیش از این با استفاده از اعتبارات طرح حفظ و احیای تالاب ها و دریاچه های کشور؛ مسیر ورودی آب به تالاب آلاگل لایروبی شده است.
وی گفت: لایروبی به موقع کانال آبرسان از سد دانشمند و هماهنگی های انجام شده با آب منطقه ای استان و انتقال به موقع سیلاب های سطحی ناشی از بارش های اخیر باعث آبگیری این تلاب شد.
عبدوس با قدردانی از آب منطقه ای در اولویت بخشی حق آبه محیط زیست به سایر مصارف، افزود: آخرین آبگیری این تالاب مربوط به تابستان سال 95 بوده و پس از آن به دلیل رسوبات بالای سیلاب و مسدود بودن کانال آبرسان، سیلابی به سمت تالاب آلاگل جاری نشده بود.
وی اضافه کرد: در این پیوند از اسفندماه سال گذشته لایروبی کانال انتقال آب آغاز و عملیات اجرایی آن تا پایان فروردین 97 ادامه داشت.
به گفته وی؛ وضعیت جدید آلاگل و آبگیری مجدد این تالاب باعث شادی محیطبانان و دوستداران محیط زیست شد و این تالاب را که در وضعیت کم آبی و یکی از کانون های احتمالی ایجاد گرد و غبار بود، از خشکیدگی قطعی نجات داد.
وی اضافه کرد: پس از آبگیری آلاگل؛ تلاش برای پیگیری و احیای حق آبه دو تالاب آجی گل و آلماگل در شرق استان انجام می شود.
به گزارش ایرنا ‌تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل از مجموعه تالاب های بین المللی کشور و استان بوده که در شمال شهرستان گنبدکاووس و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
این تالاب ها از جمله جاذبه های طبیعی گردشگری استان گلستان است.
تالاب آلاگل زمستان گذشته میزبان بیش از ١٣٠ هزار پرنده مهاجر و بومی بود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.