به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی عمرانی روز یکشنبه درنشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری (4 تا 10 آذر)، اظهار کرد: امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان با استفاده از دانش و فناوری های نوین وکسب و کارهای مبتنی بر دانش درحال دریافت درآمدهای کلان هستند.
وی بااشاره به سابقه تشکیل پارک های علم و فناوری درکشور که از حدود 17 سال قبل در اصفهان آغاز شد، افزود: دراستان گلستان فعالیت پارک علم و فناوری درسال 92 آغاز شد و مرکز رشد واحدهای فناور شرق استان در گنبدکاووس نیز از آبان سال گذشته فعالیت خود را شروع کرده است.
عمرانی، ایجاد ارتباط بین دولت، صنعت و دانشگاه ها را از مهمترین اهداف راه اندازی پارک های علم و فناوری در کشور به منظور تحقق اقتصاد مبتنی بر دانایی دانست و اضافه کرد: در همین راستا حمایت از نخبگان، کارآفرینان و تولیدکنندگان در راستای تجاری سازی ایده ها و طرح ها و تولید محصولات متنوع و بازار پسند با راه اندازی شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: مرکز رشد واحدهای فناورانه شرق گلستان نیز باتوجه به ظرفیت های موجود دراین منطقه 80 درصد محور فعالیت خود را در حوزه 'بیوتکنولوژی، کشاورزی، گیاهان داوریی و صنایع دستی' قرار داده و از نخبگان، محققان و کارآفرینان دراین حوزه حمایت می کند.
رییس مرکز رشد واحدهای فناور شرق گلستان، ارائه خدمات مشاوره ای، حمایت های مادی و معنوی از هسته ها و واحدهای فناور، حمایت از ایجاد شرکت های دانش بنیان، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط، کمک به تحقیق و توسعه، کمک به ثبت اختراع و تجاری سازی محصول، فراهم کردن زمینه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و بازاریابی را از دیگر اهداف و برنامه های پارک های علم و فناوری و این مرکز برشمرد.
عمرانی با تاکید برضرورت ارتباط بیشتر استادان، دانشجویان و دانش آموختگان مراکز آموزش عالی، نخبگان و محققان شرق گلستان با این مرکز، گفت: مرکز رشد واحدهای فناورانه شرق گلستان که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات است حدود 50 خدمت به واجدین شرایط و گروه های هدف ارائه می دهد.
وی افزود: در صورت توجه به کسب و کارهای مبتنی بر دانش و راه اندازی شرکت های دانش بنیان علاوه بر تحقق شعار امسال رهبری انقلاب و سیاست های تدوین شده از سوی دولت درحوزه اقتصاد مقاومتی، ارزش افزوده بالا و اشتغال پایدار برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد می شود.
عمرانی بااشاره به فعال بودن 48 شرکت دانش بنیان در گلستان که پنج مورد آن در شرق این استان است، اضافه کرد: حمایت های مالی از طرح ها و ایده ها از مبلغ 60 میلیون ریال در دوره مقدماتی تا 300 میلیون ریال در مرحله رشد آغاز و تا سقف سه میلیارد ریال در مرحله راه اندازی شرکت دانش بنیان و تولید محصول انجام می شود.
وی تصریح کرد: درمدت فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور شرق گلستان که مکان آن توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر گنبد بمدت سه سال رایگان در اختیار این مرکز قرار گرفته، هشت هسته فناور جذب و به 30 طرح خلاقانه خدمات مشاوره ای داده شد.
رییس مرکز رشد واحدهای فناور شرق گلستان ادامه داد: از طرح هایی که به آنان خدمات مشاوره داده شد، 10 طرح به این مرکز ارائه شده که هشت مورد موفق به کسب قبولی در کمیته داوری اولیه و تخصصی شدند.
وی گفت: تفاهم نامه ای نیز با دانشگاه گنبدکاووس منعقد و قرار است پنج هکتار از اراضی دانشگاه به این مرکز داده شود تا ساختمان های مورد نیاز احداث گردد.
هفت شهرستان گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در شرق گلستان واقع هستند و در مجموع نیمی از جمعیت یک میلیون و869 هزار نفری این استان را دارند.
/3039/1648
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.