داود گیلک روز یکشنبه به ایرنا اعلام کرد که عملیات اجرایی محل جدید روستای جنگلده پایین در سایت آرام تخته در حوزه شهرستان مینودشت از پیشرفت فیزیکی 95 درصد برخوردار است که در یک ماهه آتی، برنامه جابجایی روستای کنونی که درمخزن سد واقع بوده ،اجرا می شود.
وی تصریح کرد: این پروژه شامل احداث 65 واحد مسکونی، اجرای عملیات زیرساخت های آب، برق، گاز و راه های دسترسی بوده که مجموع برآورد هزینه ها بالغ بر 120 میلیارد ریال است.
معاون آب منطقه ای گلستان افزود که در محل جدید این روستا اماکن عمومی نظیر خانه بهداشت و مسجد نیز پیش بینی شده است.
به گفته وی؛ با انتقال روستای جنگلده پایین، عملیات اجرایی بدنه سد نرماب سرعت خواهد گرفت.
وی بیان کرد: جاده تردد روستاهای بالادست نیز در مخزن سد قرار دارد که جاده ای به طول حدود یک کیلومتر به عنوان جایگزین در مجاورت راه کنونی احداث وهم اکنون قابل بهره برداری است.
مهندس گیلک تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی سد نرماب 74 درصد است که آبگیری اولیه آن در اواسط سال 97 امکان پذیر خواهد بود.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای شهرستان مینودشت با ظرفیت 125 میلیون مترمکعب و توان تنظیم 190 میلیون مترمکعب در سال 1391 آغاز شد و قرار است آب مازاد سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمالو را ذخیره کند.
تامین آب شرب 4 شهر مینودشت، گالیکش، گنبدکاووس و مراوه تپه و ساکنان 130 روستای منطقه با ظرفیت 37 میلیون مترمکعب، پشتیبانی از سد وشمگیر، تامین آب زراعی 34 هزار هکتار با ایجاد شبکه پایاب از جمله اهداف ایجاد سد نرماب چهل چای مینودشت است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در سفر تابستان امسال به استان و بازدید از روند اجرای این طرح به اهالی شرق گلستان قول داد که تا پایان سال 97 سد نرماب چهل چای مینودشت به عنوان بزرگترین پروژه استان به بهره برداری برسد.
رحیم میدانی اظهار کرد: این پروژه دارای 72 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و برای اجرای آن تاکنون دو هزار و 900 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی؛ ویژگی این طرح ملی را تامین آب شرب، زراعی و صنعتی شرق استان گلستان اعلام کرد.
اما برای بهره برداری از سد نرماب چهل چای مینودشت 550 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.