به گزارش ایرنا ارازجان شمالی روز یکشنبه در همایش مشترک همکاری های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری گلستان- قزل اوردا در گرگان بیان کرد: همچنین اتاق گرگان با داشتن کمیسیون های توانمند، آمادگی ارائه تجربه به طرف قزاقستانی را در حوزه تجارت و بازرگانی دارد.
وی با بیان اینکه اهداف مشترک میان دو استان، راهکار مطلوبی برای رشد مراودات و تجارت در آینده است، گفت: افزود: استانهای گلستان و قزل اوردا با داشته ها و ظرفیت های خود می توانند مکمل هم در تامین نیازها و توسعه اقتصادی باشند.
شمالی ابراز امیدواری کرد: تفاهم نامه های پیشین و تفاهم نامه ای که امروز به امضا می رسد به توسعه مراودات تجاری دو کشور کمک کند.
وی همجنین خواستار آسان سازی در صدور روادید از سوی کشور قزاقستان شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز از تمایل استان برای همکاری با قزل اوردای قزاقستان در حوزه مکانیزاسیون بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در زمینه توسعه کشت برنج نیز در قزاقستان تحقیقاتی انجام شده که می توان با عنایت به این ظرفیت ،برنج مورد نیاز کشور خود را از این منطقه تامین کنیم.
مختار مهاجر توسعه تولید دانه های روغنی را از اهداف سازمان جهاد کشاورزی گلستان در استان قزل اوردا برشمرد.
وی همچنین به همکاری در ترانزیت گندم و آرد اشاره کرد و گفت: استان گلستان توانمندی لازم در فرآوری گندم و آرد برای صادرات به کشور قزاقستان را دارد.
مهاجر در ادامه به ظرفیت گلستان در حوزه پرورش طیوراشاره کرد و افزود که در تجارت دو جانبه با قزاقستان می توان گوشت قرمز را از این کشور وارد و در مقابل مرغ صادر کنیم.
هیات تجاری استان قزل اوردای قزاقستان شامگاه شنبه به گلستان وارد شد، بازدید از شرکت های بهاران پیمان،ویتامین E و آریا تیناژن در شهرک صنعتی آق قلا، بازدید از موزه و بافت قدیم گرگان، دیدار با قزاق های ساکن گلستان و امضای یادداشت تفاهم همکاری از برنامه های این سفر است.
به گزارش ایرنا استان گلستان با یک میلیون و 869هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان قرابت های دیگری با این کشور دارد چراکه نزدیک به 1500 خانوار قزاق با جمعیتی قریب به شش تا هشت هزار نفر از گذشته های دور به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده اند.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.