به گزارش دریافتی روز دوشنبه ایرنا از آب منطقه ای استان، حسین دهقان اضافه کرد که در مجموع این سد کمبود آب شرب حدود 400هزار نفر از مردم شرق استان و آب مورد نیاز بخش صنعت و 20هزار هکتار اراضی کشاورزی این منطقه را فراهم می کند.
وی یادآور شد: عملیات اجرایی این سد در اواخر دولت قبل با رکود مواجه شده و رو به تعطیلی بود و با آغاز به کار دولت تدبیر و امید ، دوباره انجام گرفت.
به گفته وی؛ تا سال 92 از محل منابع عمومی دولت حدود 340 میلیارد ریال به این سد اختصاص داده شد، اما از ابتدای دولت یازدهم تاکنون یکهزار و 550 میلیارد ریال از منابع عمومی دولت به صورت نقدی، اوراق مشارکت و یا اسناد خزانه اسلامی به این طرح تخصیص یافته است.
دهقان ادامه داد: این طرح تاکنون 74 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت اختصاص حداقل 300میلیارد ریال نقدینگی تا پایان سال 95 برای جابجایی روستاهای واقع در مخزن سد، امکان آبگیری این سد تا پایان سال 96 فراهم خواهد شد.
معاون برنامه ریزی آب منطقه ای گلستان به اجرای طرح های مدیریت سیل استان اشاره کرد و گفت: طرح جامع سیل گلستان از سالها قبل منتظر ردیف اعتباری است و در آن مولفه هایی از قبیل آبخیزداری، آبخوانداری، تغییر کاربری اراضی شیب‌دار و مهندسی رودخانه‌ها دیده‌ شده است.
وی همچنین با اشاره به طرح زهکشی اراضی اولویت دار بیان داشت: بخش زیادی از اراضی استان به دلیل ماندابی و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی دارای مشکلات عدیده از جمله شوری خاک است که با اجرای طرح زهکشی مشکل آن برطرف خواهد شد.
دهقان؛ زهکشی، اصلاح و اجرای سازه های تقاطعی در مسیر رودخانه ها، احداث رسوبگیر را از مولفه های این طرح برشمرد و گفت: براساس وظیفه بندی مشروح در ماده 29 قانون توزیع عادلانه آب اجرای شبکه های 1 و 2 وظیفه وزارت نیرو و شبکه های فرعی 3 و 4 از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و امیدواریم با تقویت اعتبارات از سوی این دو وزارتخانه، روند اجرایی طرح زهکشی اراضی و مدیریت سیل گلستان تسریع شود.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت دارد، این استان در سال های اخیر و در پی کاهش نزولات جوی و کم توجهی به مصرف بهینه دچار چالش تامین آب بخش خانگی، کشاورزی و خشکسالی شده است.
شغل اصلی روستاییان که کمتر از نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند، کشاورزی بر روی 650 هزار هکتار زمین بوده که تداوم این حرفه نیازمند تامین آب مطمئن است.
سد نرماب در حوزه شهرستان مینودشت در شرق گلستان در حال احداث است، این استان هم اینک 14 سد فعال با ظرفیت 300میلیون مترمکعب آب دارد.
1648
** انتشار : پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.