به گزارش چهارشنبه ایرنا هادی هاشمیان هنگام حضور در جمع مردم در مسجد امام رضا (ع) گرگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با در نظر گرفتن وجود اقوام و مذاهب مختلف در گلستان زمینه کاهش اختلافات با رویکرد دیدارهای مردمی و استفاده از ظرفیت بزرگان قوم و خانواده ها وجود دارد.
وی اظهار داشت: مطابق آمار از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه میزان پرونده های ورودی به محاکم قضایی گلستان 18 هزار فقره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت که یکی از دلایل آن دیدارهای مردمی با رویکرد استفاده از مزیت اقوام و مذاهب بود.
هاشمیان به نقش علما و امامان جماعت در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این استان در برخی جرایم مانند تهدید و ضرب و جرح در کشور رتبه بالایی دارد که همکاری مستمر روحانیت با دستگاه قضا می تواند زمینه وقوع این آسیب ها را تا حد زیادی کاهش دهد.
وی با اشاره به آغاز طرح ابلاغ الکترونیک در گلستان تصریح کرد: در این روش هیچ ماموری برای ابلاغ اخطاریه و احضاریه جلو منزل افراد حضور نمی یابد و اوراق قضایی از طریق پیامک و پست الکترونیک به طرفین پرونده ابلاغ می شود.
هاشمیان با بیان این که این طرح در راستای تحقق رسیدگی الکترونیکی پرونده ها اجرا می شود، گفت: خوشبختانه بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه، استان گلستان در زمینه رسیدگی مکانیزه پرونده ها رتبه نخست کشور را دارد.
رئیس دادگستری گلستان یادآور شد: با الکترونیکی شدن پرونده ها افراد برای اطلاع از روند رسیدگی به پرونده خود نیازی به حضور مستقیم در مراجع قضایی ندارند و با شناسه ای که به آنان داده می شود در منزل هم می توانند از روند رسیدگی مطلع شوند.
همچنین معاون قضایی و رئیس شورای حل اختلاف دادگستری گلستان به ایرنا گفت: با بررسی به عمل آمده بیشترین پرونده های تشکیل شده در شعبات این شورا مربوط به مطالبه طلب طرفین دعوا بوده است.
احمد جعفری افزود: بیشتر مراجعین ما برای صلح و سازش می آیند و ما نیز در دادسراها و دادگستری ها شعبات صلح و سازش داریم که از طریق آنها پرونده ها به شعبات داخلی ارجاع می شود.
وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه بیش از 60 هزار پرونده به شعب حل اختلاف گلستان وارد شده که در حدود همین تعداد هم پرونده مختومه شده و آمارهای ورودی و مختومه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9 درصد رشد داشته است.
جعفری با بیان اینکه 150 شعب حل اختلاف در گلستان وجود دارد که 110 شعبه شهری و بقیه روستایی هستند، گفت: 700 نفر در این شعبات مشغول خدمت افتخاری هستند که 70 درصد آنان تحصیلات دانشگاهی دارند.
به گزارش ایرنا در این نشست جمعی از اهالی مسجد امام رضا (ع) گرگان سوالات و مشکلات قضایی خود را با رئیس دادگستری گلستان و معاونان وی مطرح کردند.
3014/6203
*خبرنگار: مجید میهن دوست **انتشار: کرمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.