مریم حاجی‌ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت بسیاری از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی گلستان از اسفند پارسال تاکنون تعطیل است و منع تردد و سفرهای نوروزی، فروش تولیدات این هنرمندان را به حداقل ممکن و نزدیک به صفر رساند.

وی بیان کرد: ۲۶۶ واحد تولیدی و ۱۱۴ واحد فروش داخلی صنایع دستی گلستان در این مدت به ترتیب ۴۸ و ۴۵ میلیارد ریال خسارت دیدند و تعطیلی بازارچه موقت صنایع دستی گرگان در نوروز امسال نیز منجر به زیان ۲۵۰ میلیون ریالی شد که برای جبران این خسارت‌ها، پیشنهاد اعطای کمک‌های بلاعوض، تسهیلات کم بهره و برگزاری نمایشگاه‌های رایگان به وزارتخانه‌ ارایه شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه هنرمندان کشور، این استان ۳۰ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان پرونده تولید انفرادی و مابقی نیز کارگاه تولیدی دارند که فعالیت بخش زیادی از این هنرمندان با شیوع کرونا تعطیل شد.

حاجی ابراهیمی افزود: از مجموع ۲۶۶ کارگاه تولیدی صنایع دستی فعال استان، ۶۰ کارگاه حوزه نساجی و دوخت لباس به تولید ماسک و گان روی آورده و از زمان شیوع این بیماری تاکنون بیش از ۲۱۶ هزار ماسک و ۳۵ هزار گان تولید کردند. 

حاجی ابراهیمی با تاکید بر ضرورت فروش مجازی تولیدات هنرمندان گلستان گفت: با توجه به محدودیت های ناشی از شیوع کرونا در کشور و ناممکن بودن برگزاری نمایشگاه‌ها، به دنبال فراهم کردن بستر فروش مجازی محصولات صنایع دستی در استان هستیم.

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و نیز دوخت‌های سنتی پوشاک از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارد. 

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر پارسال) در شهر ووهان چین گزارش و ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه گذشته) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت روز شنبه اعلام کرده بود: در ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۳۷۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و تا امروز ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر بیمار مبتلا به این بیماری در کشور گزارش شده است.

کیانوش جهانپور افزود: خوشبختانه تاکنون ۵۵ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند و سه هزار و ۵۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.