محمدتقی نظرپور روز دوشنبه در جلسه شورای دانشگاه گنبدکاووس در شرق گلستان گفت: زیرساخت شبکه دولت الکترونیک در همه مراکز آموزش عالی فراهم است و دانشگاه‌ها بایستی از این ظرفیت برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها با حذف کاغذ در مکاتبات سازمانی و بین سازمانی و همچنین سوق دادن پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به صورت الکترونیکی اقدام نمایند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی و تنگناهای مالی کشور به سبب تحریم‌های ظالمانه، افزود: در این شرایط، دانشگاه‌ها بایستی برخی منابع درآمدی اختصاصی با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند برای خود ایجاد کرده و نیز از ظرفیت تحقیق و پژوهش، نیکوکاران، موقوفات و دانش‌آموختگان خود استفاده کنند.

دکتر نظرپور، استفاده از اعتبارات توازن استانی و منطقه‌ای در اختیار استانداران و فرمانداران را از دیگر ظرفیت‌ها برای تامین بخشی از نیازهای مالی دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: انجام اقدامات اشاره شده باهدف درآمدزایی نبایستی خدشه‌ای به رسالت اصلی دانشگاه‌ها که همان پژوهش و توسعه علمی و آموزشی است، وارد کند.

وی تصریح کرد: اکنون برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود خود و نیز از طریق انجام فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی، به اندازه کل بودجه جاری و هزینه‌ای که سالانه دولت به آنها پرداخت می‌کند، درآمد اختصاصی دارند که بهتر است دیگر مراکز آموزش عالی نیز از این دانشگاه‌ها الگو برداری کنند.

معاون اداری، مالی و منابع انسانی وزیر علوم همچنین با اشاره به بودجه ۲۹۰ میلیارد ریالی جاری و عمومی و بودجه حدود ۲۰ میلیارد ریالی اختصاصی دانشگاه گنبدکاووس، گفت: باتوجه به ۱۰۰ هکتار زمین زراعی مرغوبی که این دانشگاه در اختیار دارد، می‌توان با یک چشم انداز صحیح مبتنی بر پژوهش، درآمدهای پایداری را عاید آن کرد.

دکتر نظرپور باقدردانی از تلاش‌های صورت گرفته دربخش‌های مختلف دانشگاه گنبدکاووس از جمله تشکیل چندین کارگروه‌ تخصصی، اقدامات حوزه مدیریت سبز، فعالیت‌های فرهنگی، رفاهی و ورزشی و تبدیل بخشی از اراضی زراعی به انواع باغ برای ایجاد درآمد پایدار، افزود: وزارت علوم نیز درحد توان برای رفع برخی کمبودها، تکمیل سلف سرویس و خرید تجهیزات آزمایشگاهی به این مرکز آموزش عالی مساعدت می‌کند.

وی همچنین با استقبال از پیشنهاد یکی از استادان دانشگاه گنبدکاووس برای اختصاص بودجه فرهنگی ویژه به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی درحوزه تقویت وحدت بین اقوام و مذاهب در این منطقه، اضافه کرد که انجام این امور در راستای مسوولیت اجتماعی مراکز آموزش عالی می‌باشد و دانشگاه‌ها هیچ منعی برای هزینه کرد دراین حوزه ندارند.

در این جلسه برخی معاونین دانشگاه گنبدکاووس نیز گزارشی از فعالیت‌های حوزه معاونت خود ارائه کردند و خواستار توجه ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این مرکز آموزش عالی برای پیشبرد اهداف و رفع برخی کمبودها و نیازها شدند.

دانشگاه گنبدکاووس با ۱۴۰ عضو هیات علمی و سه هزار و ۲۰۰ دانشجو و در ۷۰ کد رشته تحصیلی از کاردانی تا دکترا مشغول فعالیت است و بزرگترین دانشگاه دولتی شرق استان گلستان محسوب می‌شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.