رحیم تیموری روز یکشنبه درجلسه شورای زکات گنبدکاووس اظهار داشت: میزان زکات جمع آوری شده امسال که ۱۶۲ روستای واقع در دو بخش مرکزی و داشلی‌برون این شهرستان در آن مشارکت داشته‌اند، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳.۵ درصد کاهش داشته که وقوع سیل امسال از دلایل اصلی آن بوده است.

وی با بیان اینکه از مجموع زکات جمع آوری شده امسال، ۳۶ میلیارد و ۶۱۷ میلیون و ۵۴ هزار ریال آن زکات واجب نقدی و کالایی، مبلغ ۱۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال زکات مستحبی و ۱۰ میلیارد و ۵۱ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۱۴ ریال آن هم زکات فطریه عام، سادات و کفاره بوده است.

تیموری به مصارف زکات جمع آوری شده که تمامی آن صرف کمک به نیازمندان گنبدی شده، اشاره کرد و گفت: تهیه و اهدای ۲۹ فقره جهیزیه، کمک هزینه تحصیلی به ۱۹۶ نفر، کمک به احداث دو باب مسکن محرومان و کمک به معیشت ۷۵ هزار و ۲۰۱ نفر از نیازمندان که فقط ۱۷ هزار و ۸۴۵ نفر آنها مددجوی کمیته امداد و بقیه نیازمندان غیرمددجو بودند، از مصارف زکات جمع آوری شده امسال بوده است.

امام جمعه گنبدکاووس نیز دراین جلسه، بر ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف زکات جمع‌آوری شده و مصارف آن به مردم بویژه روستاهایی که زکات در آنها جمع‌آوری شده، تاکید کرد و گفت: برای تشویق و ترغیب بیشتر مودیان، مبلغان، رابطان و عوامل جمع‌آوری زکات، دو همایش یکی در مرکز شهرستان و دیگری در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی، سیاست شورای زکات را تمرکززدایی امور، ساماندهی و احیای فریضه زکات دانست و افزود: بر اساس هر دو فقه شیعه و اهل سنت، زکات جمع آوری شده بایستی صرف نیازمندان شود.

عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه برلزوم استفاده شورای زکات از همه ظرفیت‌های موجود بویژه دهیاران برای جمع‌آوری این فریضه واجب الهی تاکید و آمادگی فرمانداری را برای برگزاری همایش بزرگ زکات در این شهرستان اعلام کرد.

همچنین در این جلسه، پیشنهاد راه‌اندازی صندوق جمع آوری زکات در مساجد روستاها، استفاده بیشتر از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات در مباحث تبلیغی و جمع‌آوری زکات، اهتمام ویژه به شورای زکات در روستاها و همکاری بیشتر دهیاران با این شورا، استفاده از ظرفیت اداره غله و سیلو، جهادکشاورزی و تعاون روستایی برای تهیه بانک اطلاعاتی از کشاورزان و تشویق آنها به پرداخت زکات، برگزاری نشست مشترک شورای زکات با موسسات خیریه برای ساماندهی مصارف زکات و استفاده بیشتر از ظرفیت رسانه‌ها برای تبلیغ و اطلاع رسانی به مودیان زکات مطرح و مورد تاکید قرار گرفت.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان است که با افزون بر ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، در تولید غلات بویژه گندم رتبه اول استان و کشور را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.