حسین ممشلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای هفته گذشته تاکنون که برداشت گل نرگس از بزرگترین مزرعه یکپارچه  پرورش این نوع گل درکشور در آزادشهر، بیش از ۱۵۰ هزار شاخه جمع‌آوری شده و پیش‌بینی می شود حدود یکصد هزار شاخه دیگر نیز تا پایان دوره گلدهی این گیاه که پایان بهمن ماه است، برداشت شود.

سرپرست جهادکشاورزی آزادشهر با اشاره به کمک‌های ارائه شده به این مزرعه گفت: در راستای آبرسانی به کل این مزرعه که در بخشی از آن درختان زیتون نیز کاشته شده است، ۲۰۸۰ متر لوله به صورت یارانه ای در اختیار مالک قرار گرفته که سه میلیارد ریال کمک بلاعوض سهم جهادکشاورزی است.

مالک این مزرعه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از سال ۸۰ و با تمرکز بر روی یک قطعه زمین هزار متری شروع به کشت گل نرگس کردم و رفته رفته با گسترش این گیاه و البته یافتن بازار مناسب درحال حاضر مزرعه ۹ هکتاری گل نرگس به بار نشسته است.

افشین چینیان‌پور افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال جاری بیش از ۱۸۰ هزار شاخه گل نرگس از سطح این مزرعه ۹ هکتاری برداشت خواهد شد که این میزان گلدهی به دلیل هوای خوب امسال است.

وی یادآور شد: همه ساله شرایط آب و هوایی خوب نیست و گاه در سال های گذشته به خاطر وضعیت نامناسب جوی، متحمل ضرر و زیان هم شده ایم.

وی با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده در این مزرعه بیان کرد: برای نگهداری و رسیدگی به مزرعه برای ۹ نفر بصورت دائمی اشتغال ایجاد شده و در ایام وجین مزرعه، برداشت و فعالیت‌های دیگر بیش از ۷۰ نفر هم به صورت مقطعی در این محیط مشغول به کار شده و کسب درآمد می‌کنند.

چینیان پور گفت: در ایام گلدهی گیاه گل نرگس، روزانه گروه‌های گردشگری و توریستی نیز برای بازدید به این مکان می‌آیند که در این زمینه هم در تلاشیم تا با ارائه فضایی مناسب، برای گسترش فضای گردشگری منطقه نیز گام برداریم زیرا این موضوع می‌تواند به رشد اقتصادی منطقه هم کمک کند.

چینیان پور بیان کرد: با یافتن بازار مناسب فروش در تهران، مشهد، اصفهان و برخی شهرهای دیگر، گل‌های برداشت شده را روزانه برای خریداران ارسال می‌کنیم ولی برای نگهداری از گل در برخی روزها و حتی پیاز گل نرگس نیاز به راه‌اندازی یک سردخانه محسوس و نیازمند توجه مسئولان است.

وی با اشاره به کمک های صورت گرفته تاکنون گفت: به همت سازمان جهادکشاورزی و اعطای تسهیلات مناسب، طرح آبرسانی به کل مزرعه و لوله‌کشی آن در حال انجام است که می‌تواند در طول سال نیاز آبی زمین‌های زیر کشت را رفع کرده و از طرفی جلوی هدررفت آب را بگیرد.

چینیان پور خاطرنشان کرد: در زمینه جذب توریست و صادرات گل نرگس که به گفته خریداران کیفیت مناسبی دارد می‌توان کارهای زیادی انجام داد که می‌تواند با اشتغالزایی مناسب موجب درآمدزایی نیز شود و تحقق این امر نیازمند توجه دستگاه‌های ذیربط است.

شهرستان آزادشهر با ۹۶ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.