طبق تقویم اعلام شده توسط سازمان جهادکشاورزی گلستان، کلزا در مناطق دشتی این استان از آبان تا اواخر آذرماه کاشته می شود.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان در این پیوند گفت: کلزاکاران استان می توانند برای بستن قرارداد کشت این محصول و دریافت خدماتی مانند تامین نهاده های موردنیاز به مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کنند.

علی موسی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به استقبال کشاورزان استان از کشت کلزا در سال های اخیر، امسال وزارت جهاد کشاورزی کشت این دانه روغنی برای گلستان را در سطح ۱۰۰ هزار هکتار تعیین کرده است.

وی گفت: برنامه تعیین شده سال زراعی قبل وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در گلستان ۸۵ هزار هکتار بود که کشاورزان در ۸۷ هزار و ۲۵۵ هکتار این محصول را کاشتند و از برنامه تعیین شده وزارتخانه سبقت گرفتند.

وی به چگونگی تامین نهاده های مورد نیاز زراعت کلزا در گلستان اشاره کرد و افزود: ۵۰۰ تن بذر بوجاری و ضدعفونی شده توسط جهادکشاورزی استان تدارک دیده شده و کشاورزان نگران تامین بذر مورد نیاز کشت این محصول نباشند.

موسی خانی به کلزاکاران استان توصیه کرد: برای کشت کلزا حتما به توصیه های کارشناسان توجه کرده و از بذر خود مصرفی سال گذشته استفاده نکنند.

وی افزود: در گلستان حدود ۱۵ رقم کلزا شامل هایولای۵۰، هایولای ۴۸۱۵، هایولای۵۵۹، آرجیاس، دِلگان و تِراپُل کشت می شود.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: حمایت دولت از توسعه زراعت کلزا در گلستان برای رسیدن به خودکفایی در تولید، رعایت تناوب زراعی و افزایش درآمد بهره برداران منطقه همچنین ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که نظارت در زمان داشت، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز این محصول اهمیت زیادی دارد.

همچنین کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و علف های هرز را کاهش می دهد.

استان گلستان در تولید دانه روغنی کلزا در چند سال اخیر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان سال زراعی گذشته از سطح ۷۷هزار هکتار سطح قابل برداشت کلزا، ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا تولید و با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال با لحاظ افت دو درصد غیر مفید و ۱۰ درصد رطوبت به دولت فروخته شده است.

همچنین بر اثر وقوع سیل ابتدای امسال، محصول بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی کلزا در گلستان از بین رفت.

استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.