به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر نادر گوگلانی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی گنبدکاووس گفت: این تعداد سگ با توجه به مستعد بودن منطقه برای بروز بیماری هاری در شهرستان و به منظور پیشگیری از این بیماری واکسینه شدند.

وی در رابطه با اقدامات پیشگیرانه در خصوص بیماری های مشترک بین انسان و دام افزود: حدود ۴۹ درصد بیماری های شناخته شده در جهان جزو بیماری مشترک میان انسان و دام است.

گوگلانی اضافه کرد: با توجه به اینکه گنبدکاووس یک شهرستان با فعالیت عمده کشاورزی و در کنار آن دامپروری است، اقدامات پیشیگرانه در رابطه با بیماری های مشترک میان انسان و دام از جمله سیاه زخم و تب مالت در اولویت دامپزشکی قرار دارد.

وی تصریح کرد: امسال همچنین ۲۷۰ هزار راس دام تحت پوشش این شهرستان واکسن سیاه زخم و ۲۴ هزار راس دام نیز تحت پوشش واکسن تب مالت قرار گرفتند.

رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس همچنین از استقرار یک تیم دامپزشکی به صورت تمام وقت در میدان فروش دام این شهرستان خبر داد و گفت: شهروندان حتما دام مورد نیاز خود برای عید قربان را از این محل تهیه و از خرید دام از فروشندگان سیار به طور جدی اجتناب کنند.  

دکتر گوگلانی افزود: مردم در اعیاد مختلف مجاز به ذبح دام خود خارج از کشتارگاه هستند اما بهتر است برای کنترل و نظارت بهتر بر ذبح، این اقدام در کشتارگاه انجام شود در غیر این صورت شهروندان می توانند با مشاهده هر گونه مشکل از تیم های ثابت و سیار دامپزشکی کمک بخواهند.

وی با اشاره به گرمای هوا و احتمال انتقال بیماری های مشترک از حیوان به انسان به شهروندان توصیه کرد حتما لاشه دام های خود را بعد از ذبح ۲۴ ساعت در دمای معمولی یخچال (چهار درجه بالای صفر) نگهداری کنند تا جمود نعشی آن برطرف شود و بعد مصرف کنند.

به گزارش ایرنا، معاون خدمات شهری شهرداری گنبدکاووس نیز گفت: با توجه به بازدیدهای انجام شده با همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی، ۶ نقطه برای جمع آوری پوست دام ویژه عید قربان در سطح شهر تعیین شد.

به گزارش ایرنا هوشنگ ابراهیم بیگی تاکید کرد: شهروندان دام مورد نیاز خود را باید حتما از میدان دام خریداری کنند و خرید و فروش دام به غیر از این محل در سطح شهر ممنوع شده است.

وی از نیروی انتظامی خواست همکاری لازم را برای جلوگیری از خرید و فروش غیر مجاز دام زنده و پوست آن توسط فروشندگان سیار در سطح شهر داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ارائه عملکرد در رابطه با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون یکی دیگر از محورهای نشست امروز بود که معاون فنی مرکز بهداشت گنبد در این خصوص گفت: این طرح ملی از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر ماه همزمان با سراسر کشور در این شهرستان انجام شد.

جلال محمد سارلی افزود: بر اساس آمار سامانه نظام ارجاع دانشگاه علوم پزشکی گلستان ۱۱۲ هزار و ۵۶۴ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال گنبد معادل ۷۵ درصد در این طرح غربالگری شدند.

وی گفت: از میان افراد شرکت کننده در این طرح، بیش از ۶۱ هزار نفر با فشار خون طبیعی، افزون بر ۳۲ هزار نفر در مرحله پیش فشارخون، هشت هزار و ۸۲۹ نفر مبتلا به فشارخون و ۶ هزار و ۹۱۲ نفر مشکوک به این بیماری شناسایی شدند.

سارلی بیان کرد: افرادی که در مرحله پیش فشارخون و مشکوک به فشار خون تشخیص داده شدند تحت مراقبت مرکز بهداشت برای دریافت خدمات لازم قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این نشست با تبریک روز خبرنگار، از اجرای موفق طرح ملی فشار خون در این شهرستان تقدیر کرد و گفت: انتظار داشتیم دستگاه های اجرایی همکاری بیشتری در اجرای این طرح با مرکز بهداشت انجام می دادند.

عبدالقدیر کریمی همچنین از شهروندان خواست از خرید دام های مشکوک از فروشندگان سیار در سطح شهر خودداری و در این رابطه فقط به میدان دام مراجعه کنند.

فرماندار ویژه گنبدکاووس همچنین از شهرداری و مرکز بهداشت خواست هر چه سریعتر مشکل تامین زمین برای ایجاد درمانگاه با اعتبار کمیساریای عالی سازمان ملل درمحله مدرسی را برطرف کنند در غیر این صورت این فرصت از این شهرستان گرفته و به نقطه دیگر اعطا می شود.

۳۰۴۲/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.