به گزارش ایرنا در این منطقه محروم شمال گلستان به دلیل شرایط اقلیمی و شوری خاک، تولید گیاه امکان پذیر نیست و در نتیجه برای جوانان جویای شغل و درآمد، چاره ای جز مهاجرت به مناطق دور و نزدیک شهری باقی نمانده است.
ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به این منطقه و استفاده از ظرفیت های آن به ویژه بهره مندی از انرژی خورشید در مدت کوتاه، زمینه ساز تحول بزرگی شد که یکی از نتایج آن، ایجاد انگیزه در جوانان برای باقی ماندن در روستا و یا بازگشت مهاجرت کرده ها به دوزاولوم است.
این روستا دارای آب و هوای نیمه بیابانی است که بیش از دو هزار و 500 جمعیت ساکن در آن به حرفه دامپروری و تولید صنایع دستی از جمله قالی، قالیچه، سوزن دوزی، خیاطی با نقوش ترکمن و پشتی مشغول و از این راه تامین معاش می کنند.
مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند گفت: امسال و با معرفی ظرفیت های روستا به سرمایه گذاران بخش خصوصی، فرآوری میوه خشک با استفاده از انرژی پاک خورشید و با هدف ایجاد فرصت شغلی برای ساکنان به صورت آزمایشی در دوزاولوم آغاز شد.
عید محمد فاروقی اظهار داشت: 'شرکت طرح و ساخت هنگام' در 2 هکتار از زمین های این روستا فعالیت مورد نظر خود از جمله خشک کردن انواع میوه را آغاز کرده و تاکنون 8 تن انواع میوه و سبزی را با استفاده از نور خورشید خشک و آماده صادرات به خارج از کشور کرده است .
وی بیان کرد: مرحله دوم واگذاری زمین به این شرکت در مساحت 2 هکتار با همکاری دستگاه های مرتبط از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری انجام و عملیات تسطیح آن آغاز شده است.
نخستین کشتگاه خورشیدی در روستای مرزی دوزاولوم گنبدکاووس با سرمایه گذاری 93 میلیارد ریالی بخش خصوصی اواخر اردیبهشت امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.
مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین گفت: زمین های دوزاولوم به دلیل شرایط اقلیمی و شور بودن خاک آن، امکان تولید گیاه نداشته اما از شرایط مناسبی برای توسعه سرمایه گذاری در تولید فرآورده های ارگانیک و سالم با استفاده از انرژی خورشیدی برخوردار است.
مدیر عامل شرکت طرح و ساخت هنگام و متولی پروژه کشتگاه خورشیدی در این مراسم بهره برداری از این طرح گفته بود: مرحله اول اجرای این طرح شامل خشک کردن میوه ها با ظرفیت تولید سالانه 194 تن میوه خشک ارگانیگ است که مطابق برنامه 90 درصد آن صادر می شود.
برای تولید این مقدار میوه خشک، هزار و 200 تا هزار و 300 تن میوه تر مورد نیاز است.
حمیدرضا احراری افزود: این مرحله با هزینه 67 میلیارد ریال و اشتغالزایی 120 نفر افتتاح شده و برای اجرای آن 130 دستگاه خشک کن میوه خورشیدی ساخته و نصب گردید.
وی اضافه کرد: علاوه بر تولید میوه خشک، برخی فرآورده های دیگر مانند سرکه سیب و انواع مربای ارگانیگ با استفاده از مواد نگهدارنده طبیعی از جمله عسل نیز در این طرح تولید می شود.
کشتگاه خورشیدی دوزاولوم، انرژی خود را از پنل های خورشیدی تامین می کند و آب شیرین کن خورشیدی، تصفیه خانه فاضلاب خورشیدی، خشک کن های خورشیدی و مولدهای آفتابگرد خورشیدی از جمله فعالیت های دیگر این مجموعه است.
شمال گلستان با آب و هوای نیمه بیابانی، زمین های شوره زار و غیرقابل کشاورزی دارد.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.