به گزارش ایرنا استنشاق گاز مونواکسید کربن یا در زبان عامیانه 'گاز گرفتگی' اتفاقی است که به سبب غفلت از ایمنی وسایل گاز سوز و بی احتیاطی شهروندان رخ می دهد در حالی که با ارتقای سطح دانش ایمنی و حداقل هزینه می توان از وقوع این حوادث تلخ جلوگیری کرد.
مونواکسید کربن، گازی است که بر اثر سوختن ناقص کربن به وجود می آید، این گاز بسیار سمی بوده ،اما رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل قاتل نامرئی نیز نامیده می شود.
میل ترکیبی گاز مونواکسید کربن با هموگلوبین خون حدود 300 برابر بیشتر از میل ترکیب گاز با اکسیژن بوده و این گونه مرگ را در پی دارد.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این پیوند به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تعداد گازگرفتگی ها با شروع فصل سرما بیشتر می شود و با وجود هشدارها و تاکید بر رعایت موارد ایمنی، همچنان زمینه جولان قاتل نامرئی را فراهم می کند.
علی رضا کمال غریبی اظهارداشت: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شبیه سرماخوردگی است به طوریکه فرد دچار آبریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می شود ولی بسیاری از گاز گرفتگی ها در شب و هنگام خواب اتفاق می افتد و افراد متوجه این نشانه ها نمی شوند.
وی افزود: مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در زمره مسمومیت های اتفاقی قابل پیشگیری است، این گاز رنگ و بو ندارد ولی از روی علائم بالینی در بیمار می توان به مسمومیت او پی برد و درصورت مشاهده افراد باید به سرعت آنها را به محیط باز منتقل کنیم.
دکتر کمال غریبی اضافه کرد: مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بسته به شدت آن عوارض مختلف بر روی مغز، کبد، کلیه، جریان خون و سیستم تنفسی فرد بر جای می گذارد.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گلستان به آخرین مورد گاز گرفتگی گزارش شده اشاره کرد و گفت: زنی حدود 40 ساله یکشنبه شب در روستای عطا آباد شهرستان آق قلا دچار مسمومیت با گاز شده بود که صبح دوشنبه همسایه ها متوجه و با 115 تماس گرفتند و این بیمار به بیمارستان آل جلیل منتقل شد.
وی با بیان اینکه حال فرد دچار مسمومیت با گاز خوب است، افزود: وی در طول شب برای گرمایش اتاق چراغ خوراک پزی را روشن گذاشته که تجمع گاز مونواکسید کربن، هوشیاری او را به سطح پایینی رسانده اما خوشبختانه با هوشیاری همسابه ها، موضوع به مرکز فوریت های پزشکی گزارش و وی نجات یافت.
غلامرضا رودبارکی از تعمیرکاران وسایل گازی در گرگان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: غفلت و بی توجهی به موارد ایمنی استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی خطرناک است.
وی با بیان این که در نصب و استفاده از وسایل گازسوز باید توجه کامل شود، وی ادامه داد :نصب وسایل گرمایشی باید توسط استاد کاران با تجربه انجام و تمام وسائل گازسوز دارای لوله خروجی گازمونواکسید کربن باشد.
به گفته وی، سهل انگاری در این کارها شوخی بردار نیست و خطر مرگ را در پی دارد.
این تعمیر کار اضافه کرد: مسیر لوله های بخاری و وسایل گرمایشی باید قبل از نصب بررسی شود، مسدود بودن مسیر دودکش های دیواری از جمله دلایل بروز مسمومیت و گازگرفتگی است.
وی ادامه داد: توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز مونواکسید کربن کمک خواهد کرد.
به گفته وی، اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش بوده و تا رفع نقص باید برای تهویه هوا قسمتی از در یا پنجره باز باشد.
به گزارش ایرنا تمامی مناطق شهری و 862 روستای بالای 20 خانوار گلستان (96درصد از کل روستاها) از سوخت گاز بهره مند هستند.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.