زمانی که قصد کوهنوردی در زمستان را دارید، انتخاب وسایل ضروری و مناسب برای مقابله با شرایط آب و هوایی سخت و تغییرات غیرقابل‌ پیش‌بینی محیطی بسیار مهم است. اکثر افراد، مخصوصا افراد مبتدی شاید فکر کنند فقط خرید کاپشن کوهنوردی کافی است. اما اصلا اینگونه نیست و شما به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. خب برای زمستان به کدام وسایل کوهنوردی نیاز داریم؟ در لیست زیر ما سعی کرده ایم تجهیزاتی که برای صعود در زمستان نیاز دارید را معرفی کنیم.

زمانی که قصد کوهنوردی در زمستان را دارید، انتخاب وسایل ضروری و مناسب برای مقابله با شرایط آب و هوایی سخت و تغییرات غیرقابل‌ پیش‌بینی محیطی بسیار مهم است. اکثر افراد، مخصوصا افراد مبتدی شاید فکر کنند فقط خرید کاپشن کوهنوردی کافی است. اما اصلا اینگونه نیست و شما به تجهیزات مختلفی نیاز دارید.

خب برای زمستان به کدام وسایل کوهنوردی نیاز داریم؟ در لیست زیر ما سعی کرده ایم تجهیزاتی که برای صعود در زمستان نیاز دارید را معرفی کنیم.

 

 

وسایل مورد نیاز کوهنوردی در زمستان

در ادامه لیست وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان را به همراه نکات و توضیحات لازم برای هر کدام ارائه می دهیم.

کوله پشتی

 

کوله پشتی 30 تا 40 لیتری توصیه می شود و باید دارای کمر و بند سینه باشد. کوله‌پشتی‌های کوهنوردی معمولا به صورت کامل ضد آب نیستند و پوشش های بارانی که به همراه آنها عرضه می‌شود هم چندان قابل اعتماد نیستند  (آنها باد می‌کنند، آنقدرها هم ضد آب نیستند و در بادهای شدید مانند بادبادک عمل می‌کنند) بنابراین بهتر است فقط از یک کیسه خشک داخل کوله استفاده کنید. کیسه‌های خشک مخصوص در اندازه‌های مختلف موجود هستند، اما گزینه ارزان‌تر و ساده‌تر، یک کیسه زباله مشکی برای پوشاندن داخل کل کوله‌پشتی و جیب ها است.

کاپشن

یکی از مهم‌ترین گذینه ها برای حفظ گرما در هوای سرد، انتخاب کاپشن کوهنوردی مناسب می باشد. کاپشن‌ها نقش اصلی در حفظ دمای بدن و جلوگیری از نفوذ سرما و رطوبت را دارند و انتخاب درست کاپشن ها می‌تواند تفاوت زیادی در راحتی و ایمنی شما در شرایط مختلف آب‌ و هوایی ایجاد کند.

انواع مختلفی از کاپشن‌ وجود دارد که هرکدام برای شرایط خاص مناسب می باشند: کاپشن پر، کاپشن پلار، کاپشن تک‌پوش، دوپوش، و وینداستاپر. برای زمستان‌ های سرد و خشک، کاپشن پر به دلیل عایق‌کاری قوی آن مناسب‌ترین انتخاب می باشد. کاپشن پلار گرمای مناسبی دارد و به‌عنوان یک لایه میانی بسیار خوب عمل می‌کند. کاپشن تک‌پوش برای روزهای معتدل‌تر و کاپشن دوپوش برای شرایط سخت‌تر که نیاز به لایه‌بندی اضافی دارید، مناسب می باشد. کاپشن‌ های وینداستاپر نیز در برابر باد مقاوم هستند. و از هدررفتن گرما جلوگیری می‌کنند، اما باید همراه با لایه‌ های گرم‌کننده استفاده شوند.

شلوار

 

اطمینان حاصل کنید شلواری را که انتخاب می کنید، کشسانی راحتی داشته باشد. و فضای کافی برای حرکت آزادانه پاهای شما وجود داشته باشد. توصیه می شود که جنس آنها خیلی نازک نباشد و احتمالاً حاوی یک لایه عایق گرم باشند. جین بدرد نمی خورد، زمانی که خیس می شود بسیار آهسته خشک می شود و به نوبه خود گرمای حیاتی را از بدن خارج می کند.

برای کوهنوردی، انتخاب شلوار مناسب به اندازه کاپشن کوهنوردی اهمیت بسیاری دارد، زیرا باید علاوه بر گرم نگه‌داشتن بدن، از نفوذ باد و رطوبت نیز جلوگیری کند. ما چند نوع شلوار کوهنوردی داریم که هر کدام برای شرایط خاصی مناسب می باشند: شلوار پلار، شلوار پر، و شلوار وینداستاپر.

  • شلوار پلار به دلیل عایق بودن و گرمای خوب، برای استفاده در هوای سرد مناسب می باشد. و معمولاً به‌عنوان لایه میانی استفاده می‌شود.
  • شلوار پر مانند کاپشن پر، بسیار گرم بوده و برای شرایط سرد و خشک یا ارتفاعات بالا که نیاز به حداکثر عایق حرارتی را دارید، بهترین گزینه می باشد.
  • شلوار وینداستاپر به‌ویژه برای شرایط بادخیز بسیار مناسب بوده، زیرا از نفوذ باد جلوگیری کرده و به حفظ گرمای بدن کمک می‌کند.

برای کوهنوردی در زمستان یا شرایط سخت، ترکیب شلوار پلار با شلوار وینداستاپر یا استفاده از شلوار پر، بسته به نوع فعالیت و شرایط آب‌ و هوایی، انتخاب عالی خواهد بود.

 

وسایل مورد نیاز کوهنوردی در زمستان (2)

 

لایه پایه داخلی گرم

یک لایه پایه از نوع ورزشی از مواد جذب کننده رطوبت بهترین عملکرد را دارد مانند لباس ورزشی، دویدن یا رویه بدنسازی. این کار به تبخیر هر گونه عرق کمک می کند و از احساس سرما در هنگام توقف جلوگیری می کند. بهتر است از پنبه اجتناب کنید زیرا رطوبت را جذب کرده و از این رو اجازه تنفس نمیدهد و لباس حالت خیس خواهد داشت که خوشایند نیست.

لایه های میانی/گرم

 

بهتر است چندین لایه نسبتاً نازک بپوشید تا یک لایه ضخیم تا بتوانید راحت تر دمای خود را تنظیم کنید. لایه میانی رطوبت لایه پایه شما را جذب می کند و به طور کلی این لایه می تواند پشمی باشد که در هنگام خیس شدن گرم می مانند و پشم گوسفند سبک تر و سریعتر خشک می شود. مانند لایه پایه، پشم گوسفندان مختلف برای فصول یا فعالیت های مختلف موجود است. پشم های میکرو بسیار محبوب هستند، مانند پشم های ضد باد که این مزیت را دارند که باد خنک را از بدن دور نگه می دارند.

لایه عایق

از آنجایی که احتمالاً در طول روز در یک نقطه‌ای از روز غیرفعال می‌شوید، ممکن است نیاز به افزودن یک لایه عایق دیگر برای مقابله با کاهش گرمای خروجی بدن در حالت استراحت داشته باشیم. این کار را می توان با افزودن یک لایه میانی دیگر در زیر لایه پوسته یا با افزودن یک لایه عایق بر روی تمام لایه های دیگر انجام داد. در حالت ایده‌آل، این لایه وزن بسیار کارآمدی خواهد داشت، با استفاده از پر یا معادل مصنوعی با کیفیت ساخته شده باشد، به طوری که حمل آن سبک و فشرده است.

کفش

 

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز کوهنوردی در زمستان که بسیار مهم می باشد، کفش کوهنوردی است.

کرامپون ها

یک وسیله فلزی با تیغه‌ های تیز می باشد. که به کف کفش متصل شده و برای حرکت روی یخ و برف در کوهنوردی و یخ‌نوردی مورد استفاده قرار می گیرد.

جوراب پیاده روی

 

یک جفت جوراب پیاده روی خوب می تواند بین یک پیاده روی لذت بخش و یک پیاده روی ناراحت کننده تفاوت ایجاد کند. بهترین جوراب‌ های پیاده‌روی غیر پنبه‌ای هستند، به این معنی که رطوبت را از پاهای شما دور می‌کنند تا به تنظیم دما و خشک نگه داشتن آنها، جلوگیری از تاول‌ها و جلوگیری از «نقاط داغ» کمک کنند.

کلاه

کلاه یکی از اجزای اساسی تجهیزات کوهنوردی در زمستان است که به طور مؤثری از سر و گوش‌ها در برابر سرما و باد محافظت میکند و به حفظ دمای بدن کمک می نماید. این کلاه‌ها همچنین می‌توانند از یخ‌زدگی نواحی حساس مانند گوش‌ها جلوگیری کرده و تبادل حرارتی بدن را کاهش دهند. برخی کلاه‌ها در برابر بارش برف و باران مقاوم هستند و از خیس شدن سر جلوگیری می کنند. علاوه بر این، کلاه‌های انتخابی می‌توانند از تابش مستقیم نور خورشید که در برف منعکس می‌شود، جلوگیری کرده و مانع از آفتاب‌زدگی شوند. در نهایت، ویژگی‌های اضافی مانند بند چانه و پد داخلی، راحتی استفاده را در شرایط سخت افزایش می‌دهند.

دستکش ها

 

دستکش ها باید عایق، ضد آب و به اندازه ای بلند باشند که مچ دست را بپوشاند. توصیه می شود بیش از یک جفت و همچنین یک جفت آستر نازک تر همراه داشته باشید.

گتر

 

گترها از پا در برابر آب و برف محافظت می کنند، مقداری عایق اضافه می کنند و از گیر کردن کرامپون محافظت می کنند.

مقدار کافی نوشیدنی

حداقل به یک لیتر نوشیدنی نیاز دارید.

ناهار و تنقلات

 

به اندازه کافی غذا با خود ببرید، اما مراقب باشید که بیش از حد سنگین نشود، چرا که در نهایت باید همه آن را شما حمل کنید! هنگام تدارک ناهار، لازم نیست که این کار را خیلی ساده در نظر بگیرید؛ شما شایسته یک وعده غذایی خوب و مفید هستید که حاوی کربوهیدرات‌ های با رهاسازی تدریجی باشند تا انرژی از دست‌ رفته شما را جایگزین کند. مهم است که غذایی به همراه داشته باشید که واقعاً از خوردن آن لذت ببرید. و به راحتی قابل مصرف باشد. یک ظرف ناهار سبک‌ وزن با خود ببرید، چرا که از له شدن غذای شما جلوگیری می‌کند. همچنین دما را در نیز مد نظر داشته باشید؛ اگر هوا گرم است از همراه داشتن شکلات خودداری کنید، زیرا احتمال ذوب شدن آن وجود دارد. از سوی دیگر، شیرینی‌ های جویدنی در هوای سرد ممکن است باعث مشکلات دندانی شود. ترکیبی از آجیل و میوه خشک منبع عالی انرژی می باشد و گزینه‌ای مناسب برای چنین شرایطی به حساب می‌آید.

هدلامپ

هدلامپ یکی از ابزارهای ضروری در کوهنوردی و فعالیت‌های خارج از منزل، به ویژه در شرایط کم‌نور یا تاریکی است. این وسیله نور کافی برای روشن کردن مسیر و بالا رفتن از کوه ها فراهم می‌آورد و به دلیل طراحی خاص آن، به راحتی بر روی سر نصب می‌شود و دست ها را آزاد می‌گذارد.

کارابین

کارابین ها به دلیل ویژگی های خاص و قابلیت اطمینان، در فعالیت‌های زمستانی مانند کوهنوردی در برف و یخ، کاربردهای زیادی دارند. این ابزار به عنوان یک ابزار اتصال ایمن برای طناب ها و سایر تجهیزات کوه‌نوردی استفاده می‌شود و در ایجاد نقاطی که نیاز به ایمنی بیشتری دارند، نقش حیاتی ایفا می‌کند. در شرایط یخی، کارابین ها می‌توانند به راحتی به یخ‌نوردها کمک کنند تا ابزارهایی مانند یخ‌نوردها یا پتک‌های یخ را به طناب متصل کنند و بدین ترتیب ایمنی بیشتری در طول صعود فراهم کنند.

همچنین، در موقعیت های اضطراری، کارابین‌ها امکان ایجاد نقاط عطف برای حفاظت و حمایت در طول سقوط یا لغزش را فراهم می‌کنند. در کوهنوردی در مناطق برفی و سرد، کارابین ها می‌توانند برای اتصال به قلل، تجهیزات نجات و حتی در برپایی کارگاه‌های برف‌نوردی استفاده شوند. از آنجا که کارابین ها معمولاً مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی سخت و کوران‌های برفی هستند، در کوهنوردی و فعالیت‌های زمستانی به عنوان ابزاری حیاتی شناخته می‌شوند. این ابزار به کوهنوردان این امکان را می‌دهد که با اطمینان بیشتری در شرایط دشوار حرکت کنند و ایمنی خود را حفظ نمایند

به پایان این مقاله رسیدیم، در بالا وسایل مورد نیاز کوهنوردی در زمستان معرفی شد و شما باید سعی کنید تمام آنها را همراه خود داشته باشید. اگر هنوز این وسایل کوهنوردی را تهیه نکردید، می توانید از فروشگاه لوازم کوهنوردی اسنوهاک، همه آنها را با قیمت مناسب تهیه کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.