لیمیت سوئیچ (کلید حد) نوعی از تجهیزات الکترومکانیکی به‌شمار می‌رود که دارای کاربردهای فراوانی در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی است. به‌لطف استفاده از این تجهیزات شمارنده، فرآیندهای تولید صنعتی به‌صورت مکانیزه به فعالیت می‌پردازند. لیمیت سوئیچ درصورتی فعال می‌شود که یک نیروی الکتریکی به‌وسیله یک شی، به این تجهیزات وارد شود. همواره در پروسه‌های تهیه مواد اولیه و تولید محصولات، کلیدهای حد با شمارش تعداد کالاهای تولیدشده، نقش موثری را در صنعت ایفا می‌کنند. در این میان، صاحبان صنایع با خرید limit switch‌های تولیدی شرکت امرن، می‌توانند از مزایای گسترده‌ای بهره‌مند شوند که در ادامه به بررسی ویژگی‌های این تجهیزات خواهیم پرداخت.

لیمیت سوئیچ (کلید حد) نوعی از تجهیزات الکترومکانیکی به‌شمار می‌رود که دارای کاربردهای فراوانی در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی است. به‌لطف استفاده از این تجهیزات شمارنده، فرآیندهای تولید صنعتی به‌صورت مکانیزه به فعالیت می‌پردازند. لیمیت سوئیچ درصورتی فعال می‌شود که یک نیروی الکتریکی به‌وسیله یک شی، به این تجهیزات وارد شود. همواره در پروسه‌های تهیه مواد اولیه و تولید محصولات، کلیدهای حد با شمارش تعداد کالاهای تولیدشده، نقش موثری را در صنعت ایفا می‌کنند. در این میان، صاحبان صنایع با خرید limit switch‌های تولیدی شرکت امرن، می‌توانند از مزایای گسترده‌ای بهره‌مند شوند که در ادامه به بررسی ویژگی‌های این تجهیزات خواهیم پرداخت.

 

نحوه کارکرد لیمیت سوئیچ

در پی به‌کارگیری قطعات الکترومکانیکی لیمیت سوئیچ امرن، شمارش محصولات در فرآیندهای تولید صنعتی ممکن می‌شود. نوع عملکرد کلیدهای حد بدین‌گونه است که با وارد شدن نیروی فیزیکی از سمت جسم به اهرم سوئیچ‌های حد، شمارش کالاها صورت می‌پذیرد؛ همچنین در پی این برخورد، مسیر جریان الکتریکی داخل این قطعات، تغییر خواهد یافت. این تغییر جریان، به سیستم‌های اتوماسیون صنعتی کمک می‌کند تا جهت حرکت محصولات تولیدشده را تغییر دهند یا مانع از حرکت کالاهای تولیدی شوند.

جالب است بدانید که همانند دیگر تجهیزات اتوماسیون صنعتی، کلیدهای حد نیز قابلیت تنظیم و کنترل خواهند داشت؛ چنان‌که با تنظیم حدود معینی برای آن‌ها و برخورد تعداد مشخصی از محصولات تولیدی با اهرم limit switchها، اپراتورها می‌توانند از قطع خودکار جریان الکتریکی مطمئن باشند و بدین‌ترتیب، شرایط برای شمارش تعداد کالاها فراهم می‌شود.

مزایای انواع لیمیت سوئیچ امرن

کلیدهای حد تولیدی شرکت OMRON بر مبنای ساختار و نوع مکانیزم خود، در 4 گروه کلی زیر قابلیت تقسیم‌بندی خواهند داشت:

  • مدل‌های اهرمی: طی برخورد جسم به اهرم این مدل‌ها، امکان شمارش محصولات به‌وجود می‌آید. البته برخی از کلیدهای حد که به‌طور همزمان دارای اهرم و رول غلطکی هستند، با نام « limit switch اهرمی-غلطکی» شناخته می‌شوند.

  • سوئیچ‌های حد آنتنی: جهت تشخیص وجود محصولات در گیره‌های بازویی و رباتیک، از مدل‌های آنتنی در صنعت استفاده می‌شود. این تجهیزات با توجه به منعطف بودن و داشتن بازوی فنری، طول عمر بالایی دارند.

  • کلیدهای حد فشاری: این کنترل‌گرها با اعمال کم‌ترین فشار ممکن، قابلیت فعال‌سازی دارند؛ بدین‌ترتیب که با برخورد محصولات تولیدی به سوئیچ‌های لیمیت فشاری، پیستون قطعه نیز به کنتاکت الکتریکی فشار وارد می‌کند و مدار باز و بسته می‌شود.

  • لیمیت سوئیچ امرن غلطکی: در بسیاری از خطوط صنعتی، شاهد حرکت کالاها روی نوارهای نقاله و ریل‌های خاص هستیم. بایستی بدانید که به‌منظور شناسایی و شمارش اجسام در حال حرکت در صنایع، استفاده از کلیدهای حد غلطکی یک انتخاب مناسب خواهد بود. این تجهیزات پس‌از تشخیص کالا، می‌توانند بچرخند.

کلیدهای حد تولیدی شرکت امرن (Omron Limit Switch)، همواره به انتخاب اول بسیاری از کارفرمایان تبدیل شده‌اند. این تجهیزات دارای ساختار ساده‌ای هستند و برای پاسخ‌گویی به نیازهای تمامی صنایع، در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. دیگر ویژگی سوئیچ‌های لیمیت امرن، راحتی نصب آن‌ها به‌شمار می‌رود. البته بدون‌شک مهم‌ترین عامل انتخاب این تجهیزات توسط کارفرمایان، دقت بالای شمارش کالاها توسط کلیدهای حد امرن است. در کنار حساسیت بالای شمارش توسط Limit Switchهای امرن، این تجهیزات به‌دلیل مقاومت ضربه‌ای ویژه و ایستادگی بالا در برابر تغییرات دمایی، در واحدهای عملیاتی سنگین صنایع کاربردهای فراوانی دارند.

 

راهنمای انتخاب لیمیت سوئیچ مناسب برای پروژه‌های صنعتی (3)

 

محبوب‌ترین کلیدهای حد امرون

هر یک از مدل‌های متنوع Limit Switch‌های عرضه‌شده توسط شرکت امرن، دارای ویژگی‌های مخصوص به‌خود هستند؛ بنابراین، پرواضح است که هر یک از این تجهیزات، از طرف‌داران گسترده‌ای برخوردار باشند. 4 مدل لیمیت سوییچ محبوب تولیدی شرکت OMRON، عبارت‌اند از:

  • مدل D4B-4171N: این تجهیزات دارای 1 کنتاکت بسته و 1 کنتاکت باز هستند و از سایز کابل ورودی «یک» بهره می‌برند. با توجه به کسب استاندارد کلاس IP67، این تجهیزات ایستادگی ویژه‌ای در مقابل آب و رطوبت دارند؛ همچنین درون آن‌ها، یک محرک پیستون غلطکی قرار گرفته است.

  • کلیدهای حد امرن مدل D4B-4111N: این تجهیزات نیز با دریافت استاندارد مذکور، در مقابل آب ایستادگی ویژه‌ای از خود ارائه می‌دهند. جالب است بدانید که محرک این مدل از کلیدهای حد امرن، غالبا به‌صورت غلطکی خواهد بود. البته بسته به نیاز مشتریان، امکان تولید مدل‌های D4B-4111N با محرک اهرمی نیز وجود دارد.

  • لیمیت سوئیچ OMRON مدل WLCA12-N: ماندگاری بالای این تجهیزات، همواره نظرهای زیادی را به سوی کلیدهای حد مدل WLCA12-N جلب کرده است؛ چنان‌که تا 30.000.000 دفعه، امکان باز و بسته شدن را خواهند داشت. مطابق مشخصات فنی درج‌شده، سایز کابل ورودی این مدل‌ها «4» است. برای شمارش مناسب کالاهای تولیدی در فرآیندهای اتوماسیون صنعتی، در ساخت این تجهیزات از عملگرهای «اهرم غلطکی» استفاده می‌شود.

  • کلید حد امرن مدل D4B-4116N: مهم‌ترین ویژگی این مدل‌ها، به‌کارگیری عملگرهای غلطکی قابل تنظیم در آن‌هاست. البته باقی ویژگی‌های ساختاری و فنی این مدل نیز، نسبتا مشابه با دیگر مدل‌های تولیدی شرکت امرن خواهد بود؛ چنان‌که در لیمیت سوئیچ D4B-4116N نیز شاهد مقاومت بسیار بالا در برابر آب و ایستادگی ضربه‌ای مناسب خواهیم بود.

لازم به‌ذکر است که این تجهیزات با سایز کابل ورودی «1» طراحی و تولید می‌شوند.

 

راهنمای انتخاب لیمیت سوئیچ مناسب برای پروژه‌های صنعتی (2)

 

قیمت لیمیت سوییچ OMRON

به‌طور کلی به‌دلیل نوسانات مداوم قیمت، نمی‌توان عدد دقیقی را به‌عنوان هزینه خرید این تجهیزات تعیین کرد. بااین‌حال بایستی بدانید که همواره در فرآیند قیمت‌گذاری تجهیزات Limit Switch، عوامل زیر دخیل هستند:

  • ابعاد و اندازه

  • برند تولیدکننده

  • مکانیزم عملکردی (انواع کلیدهای حد اهرمی، آنتنی، فشاری، غلطکی و اهرمی-غلطکی)

  • نوع مدل (به‌عنوان مثال شرکت معتبر OMRON، انواع لیمیت سوئیچ تولید خود را در انواع مدل‌های D4B-4171N، D4B-4111N، WLCA12-N و D4B-4116N، روانه بازارهای صنعتی می‌کند.)

  • بهره‌گیری از استانداردهای تولید مختلف

  • کیفیت ساخت

  • میزان ماندگاری.

البته همواره در پروسه تعیین قیمت Limit Switch، بایستی به میزان تنظیم‌پذیری این تجهیزات نیز توجه داشت.

 

راهنمای انتخاب لیمیت سوئیچ مناسب برای پروژه‌های صنعتی (4)

 

خرید لیمیت سوئیچ از نمایندگی معتبر OMRON در ایران

ایجاد اختلال در هر یک از بخش‌های تولید، ضررهای سنگینی را به کارخانجات صنعتی وارد می‌کند. ازآنجایی‌که امروزه تقریبا تمامی شرکت‌های صنعتی در حال استفاده از انواع سیستم‌های اتوماسیون صنعتی هستند، انتخاب تجهیزات شمارنده پرقدرت و با عملکرد مطلوب، موضوع بسیار پراهمیتی خواهد بود تا صاحبان صنایع بتوانند گزارش‌های دقیقی را از تعداد محصولات تولیدی خود، در اختیار داشته باشند. در همین رابطه، «فروشگاه معتبر امرن الکتریک» که از یک فروشگاه اینترنتی با نام آلینداس (alindas.com) نیز بهره می‌برد، طیف گسترده‌ای از تجهیزات اتوماسیون صنعتی شرکت امرن را در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد. در فروشگاه حضوری امرن الکتریک (با بیش‌از 3 دهه سابقه) و روی وب‌سایت فروشگاه اینترنتی آلینداس، کاربران می‌توانند به خرید انواع تجهیزات اصل و باکیفیتی هم‌چون لیمیت سوئیچ امرن، رله امرن، پی‌ال‌سی، کارت‌های ورودی و خروجی، منبع تغذیه و ... اقدام کنند.

در کنار در اختیار داشتن نمایندگی شرکت امرن در ایران، مجموعه معتبر «امرن الکتریک» با کمپانی‌های مطرحی همانند ریتال آلمان، فوجی ژاپن و فونیکس کنتانت آلمان نیز روابط کاری گسترده‌ای دارد. به‌لطف کسب تجارب ارزنده و البته وجود کارشناسان حرفه‌ای در این مرکز، خریداران گرامی پیش‌از هرگونه خرید، می‌توانند از دریافت مشاوره‌های تخصصی تلفنی بهره‌مند شوند.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.