سبزوار، یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران، در استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر با قدمت چند هزار ساله خود مکان تولد بسیاری از شخصیت‌های برجسته و دارای آثار باستانی و طبیعی متنوع است. از جمله جاذبه‌های سبزوار می‌توان به آرامگاه‌های تاریخی، بازارهای سنتی و طبیعت بکر اطراف آن اشاره کرد. سبزوار هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌نماید. اما چرا باید همین حالا بلیط قطار سبزوار را تهیه کرده و به این شهر زیبا سفر کنید؟

سبزوار، یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران، در استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر با قدمت چند هزار ساله خود مکان تولد بسیاری از شخصیت‌های برجسته و دارای آثار باستانی و طبیعی متنوع است. از جمله جاذبه‌های سبزوار می‌توان به آرامگاه‌های تاریخی، بازارهای سنتی و طبیعت بکر اطراف آن اشاره کرد. سبزوار هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌نماید. اما چرا باید همین حالا بلیط قطار سبزوار را تهیه کرده و به این شهر زیبا سفر کنید؟

 

 

موقعیت جغرافیایی و خصوصیات طبیعی سبزوار چگونه است؟

شهرستان سبزوار در غرب استان خراسان رضوی در 220 کیلومتری شرق مشهد و 670 کیلومتری غرب تهران در امتداد جاده 44 قرار دارد. شهرستان سبزوار به سه بخش مرکزی، روداب و ششتمد تقسیم می‌شود. کوه‌های جغتای دشت جوین را از دشت اصلی سبزوار جدا می‌کند و کوه میش در جنوب آن قرار دارد. این پیکربندی عملا سبزوار را بین ارتفاعات شمالی و جنوبی محصور می‌کند.

بخش‌های شرقی و شمالی شهر، دارای زمین‌های کوهستانی و دارای آب‌وهوای معتدل است و هوای گرم در دشت‌ها حکم‌فرمایی می‌کند. سبزوار زیستگاه دو رودخانه فصلی به نام کال شور است که سیلاب‌ها را از دشت سبزوار به نمکزارهای کویر می‌برد. برای آشنایی بیشتر با موقعیت جغرافیایی و خصوصیات طبیعی شهر سبزوار باید خرید بلیط قطار را زودتر از موعد سفر داشته باشید.

اهالی سبزوار چه گویش و لهجه‌ای دارند؟

اکثر ساکنان سبزوار به زبان فارسی صحبت می‌کنند و گویش محلی سبزواری تلفیقی از لهجه‌های اصیل خراسانی از ریشه فارسی دری است. اما گویش سبزواری به دلیل اصالت تاریخی از دیگر گویش‌های خراسانی متمایز است.

با گذشت زمان، گویش سبزواری اصالت خود را حفظ کرده و واژه‌ها برخلاف دیگر گویش‌هایی که تکامل یافته‌اند، ریشه خود را در فارسی حفظ کرده‌اند. این واژه‌ها امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طوری که برخی از آن‌ها به ایران باستان و گویش‌های رایج آن دوران بازمی‌گردد و به گفت‌وگوهای روزمره مردم محلی غنا می‌بخشد.

جمعیت شهرستان سبزوار چقدر است؟

بر اساس قانون تقسیمات کشوری در سال 1316 در زمان رضاشاه پهلوی، سبزوار پس از مشهد به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر استان نهم قرار گرفت. در سرشماری‌های رسمی اولیه ایران که در سال‌های 1335، 1345 و 1355 انجام شد، سبزوار دومین شهر پرجمعیت استان خراسان بود.

این رتبه در سرشماری‌های سال‌های 1365، 1375 و 1385 ادامه داشت تا اینکه در سرشماری سال 1390 پس از مشهد و نیشابور به رتبه سوم استان خراسان رضوی سقوط کرد. بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395، سبزوار با 243.700 نفر جمعیت، سی و چهارمین شهر پرجمعیت در کل ایران است.

در سفر به سبزوار از کجاها دیدن کنیم؟

دلایل زیادی برای خرید اینترنتی بلیط قطار سبزوار و سفر به این شهر شمال شرقی کشور وجود دارد. مهم‌ترین این دلایل مکان‌های دیدنی این شهر است که در ادامه به معرفی بهترین و معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

سبزوار کجاست و چرا باید به آن سفر کنیم

 

1. آبشار برغمد

آبشار برغمد که در نزدیکی روستای بید در شهرستان سبزوار قرار دارد، به عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب خودنمایی می‌کند. این آبشار فصلی در روزهای گرم تابستان یک خلوتگاه با طراوت ارائه می‌دهد. یک پیاده‌روی متوسط 30 دقیقه‌ای به آبشار منتهی می‌شود که در میان دره‌ای زیبا با درختان گردو قرار دارد و زیبایی طبیعی آن را افزایش می‌دهد.

2. یخدان‌های تاریخی سبزوار

در منطقه جنوبی سبزوار، بقایای سه سازه مخروطی شکل از دوران قاجار به جا مانده است که به عنوان آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند. این ساختمان‌های سفالی و گلی زمانی برای ذخیره یخ زمستانی برای مصرف در تابستان استفاده می‌شدند. یخدان‌های سبزوار به عنوان میراث ملی شناخته شده‌اند.

3. کویر سبزوار

کویر سبزوار که بین پارک ملی توران و پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد واقع شده و به کویر دو شاه نیز معروف است، ۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این کویر دارای مناظر فوق‌العاده‌ای است که با نمکزارها و گنبدهای نمکی در گستره شمالی آن مشخص می‌شود.

این کویر که با گیاهان مقاوم به نمک مانند اشنان و گز شکوفا شده است، زیستگاه حیات‌وحش متنوعی ازجمله پستانداران، پرندگان و خزندگان صحرایی است. همچنین گونه‌های قابل توجهی مانند گربه‌های وحشی، عقاب و سمندر را در خود جای داده است.

4. روستای بلاش آباد

روستای بلاش آباد، مقصدی دیدنی در سبزوار، به دلیل آب‌وهوای بسیار مطلوب خود شهرت دارد. پوشش گیاهی سرسبز و آب‌وهوای دلپذیر روستای بلاش آباد را به یک استراحتگاه تابستانی محبوب تبدیل کرده است. بنابراین بازدیدکنندگان زیادی برای لذت بردن از جذابیت طبیعی آن مجاب به خرید بلیط قطار سبزوار می‌شوند.

5. کاروانسرای فرامرز خان

کاروانسرای فرامرز خان، معروف به رباط کانون که در زمان قاجاریه برای اسکان زائران امام رضا (ع) ساخته شد، زاییده اندیشه حاج فرامرز خان سبزواری بود. امروزه، بخشی از کانون رباط به عنوان موزه مردم‌شناسی عمل می‌کند و بینش‌هایی را در مورد اهمیت تاریخی آن ارائه می‌دهد.

6. خانه باغ اسکویی

یک اثر ملی ثبت شده در سبزوار، باغ خانه اسکویی است که در دوره قاجار در روستای ابراش ساخته شد. این عمارت تاریخی دارای هشتی، آشپزخانه، آب انبار، بادگیر و زیرزمین است. نمای عمارت که با آجر و گچ کاری پیچیده تزیین شده است، ظرافت معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

7. آتشکده خانه دیو

آتشکده آذربرزین مهر، یک مکان تاریخی جذاب در سبزوار که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد، بازمانده‌ای از تاریخ باستان است. این آتشکده معروف به خانه شیطان، معماری قابل توجهی ازجمله چهارطاق نفیس را به نمایش می‌گذارد که آن را به یک شگفتی باستان‌شناسی قابل توجه در میان زمین‌های چالش‌برانگیز کوه‌های سبزوار در نزدیکی روستای فشتناق تبدیل کرده است.

بلیط قطار سبزوار را از کجا رزرو کنیم؟

برای یک تجربه رزرو راحت و بدون دردسر برای سفر خود به سبزوار، از وب‌سایت فلای تودی دیدن کنید. پلتفرم کاربرپسند فلای تودی به شما امکان می‌دهد تا بلیط قطار سبزوار را به‌سرعت و به‌راحتی رزرو کنید. با برنامه‌ریزی جامع، قیمت‌های رقابتی و سیستم پرداخت امن فلای تودی برنامه‌ریزی سفر شما هرگز آسان‌تر از این نبوده است!

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.