سامان گرجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آفت پروانه برگ خوار در بهمن و اسفند سال گذشته خسارت زیادی به درختان منطقه شلالدان این شهرستان زد.
وی کاهش میزان رطوبت و ادامه روند خشکسالی همراه با افزایش دمای بی سابقه در باشت را از جمله عوامل شیوع آفت پروانه برگ خوار، بیماری زغالی و سوسک چوبخوار در مناطق جنگلی ذکر کرد و خواستار تأمین اعتبار لازم برای مبارزه از جمله از بین بردن این آفت‌ها از سطح درختان بلوط جنگل‌های این شهرستان شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت افزود: طرح توسعه و حفاظت در 150 هکتار از جنگل‌ها و مراتع بخش بوستان در اجرای طرح مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط از سال 92 تاکنون اجرا شده است.
گرجی با بیان اینکه در فصل گردشگری برخی متخلفان در تاریکی شب اقدام به قطع درختان بلوط خشک شده در این منطقه کرده‌اند گفت: درختان بلوط خشک شده باید از این منطقه خارج شوند.
وی افزود: برای جلوگیری از قطع درختان منطقه گردشگری شلالدان باشت راه‌های فرعی ورود به این منطقه توسط محیط زیست مسدود شده است.
گرجی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 10 پرونده مربوط به قطع درختان، زغال گیری و قاچاق چوب در این شهرستان تشکیل شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: از مردم شهرستان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در قطع درختان، قاچاق چوب و زغال و حریق عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گزارش کنند.
وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات حفاظت از منابع طبیعی باشت عنوان کرد و گفت: سه نفر از قرقبانان این شهرستان بازنشسته شده‌اند که برای حفاظت از مراتع و جنگل‌های این شهرستان نیاز به قرقبان بیشتر است.
خشکسالی‌های اخیر در منطقه رویشی زاگرس موجب زوال و خشکیدگی 18 میلیون اصله درخت در این ناحیه شده است. میزان خشکیدگی درختان بلوط به ترتیب وسعت خشکیدگی و آسیب در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان و خوزستان رخ داده است.
شهرستان باشت 105 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهمترین گونه‌های گیاهی و جنگلی این شهرستان است.
شهرستان 24 هزارنفری باشت در 110 کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
2082/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.