به گزارش ایرنا، سید محمدکاظم نظری روز شنبه در آیین بزرگداشت سالروز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد در یاسوج اظهار داشت: باید از روش های جدید و در قالب فعالیت های مذهبی و فرهنگی متنوع، نشاط آور، سرگرم کننده و شادی بخش برای جذب نسل جوان استفاده شود.
وی افزود: یکی از سیاست های مهم دولت دوازدهم با وجود کمبود اعتبار حمایت جدی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: می توان از ظرفیت خیران برای رونق روزافزون مساجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد این استان و رفع کمبودها و مشکلات آنها استفاده کرد.
وی عنوان کرد: اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد می توانند در کاهش آسیب های اجتماعی موجود در این استان نقش بسزایی ایفا کنند.
نظری ابراز داشت: صرف اعتبارات دولتی برای مساجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری در عرصه مذهبی و فرهنگی خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مشکلاتی به لحاظ ساختاری دارند و این موضوع نیز مربوط به تمامی استان های کشور است.
رضا دهبانی پور اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد جزو معدود استان های کشور است که از محل اعتبارات استانی برای خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز کانون های فرهنگی و هنری مساجد آن هزینه می شود.
وی افزود: مهمترین فلسفه تشکیل و راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری مساجد تبیین هر چه بهتر مبانی و مفاهیم دینی با زبان هنر است و باید از چنین ظرفیت مهمی استفاده بهینه کرد.
امام جمعه سی سخت نیز با اشاره به اهمیت مسجد و کارکردهای متعدد آن در زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، گفت: ائمه جماعات و هیأت امنای مساجد به همراه اعضا و مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد افسران مقابله با جنگ نرم دشمنان هستند.
حجت الاسلام ناصر مصباح نژاد اظهار داشت: وظیفه روحانیان و ائمه جماعات مساجد در شرایط کنونی و با توجه به گسترش روزافزون هجمه های فرهنگی دشمنان دشوار و حساس است.
وی افزود: لازم است برای مدیریت بهتر مساجد و جذب هر چه بیشتر نسل جوان به این پایگاه های مهم دینی برنامه ریزی اصولی انجام شود.
حجت الاسلام مصباح نژاد بیان کرد: چنین امور مهمی را می توان با بکارگیری جاذبه های هنری، فضای مجازی و ایده های فرهنگی محقق کرد.
وی عنوان کرد: مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای مهجوریت زدایی از چهره فرهنگ در این استان تلاش و اقدام بیشتری کنند.
حجت الاسلام مصباح نژاد ابراز داشت: انتظار می رود که مصوبات شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا شوند.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 2 ویژگی مهم کانون های فرهنگی و هنری مساجد شامل جوان گرایی و مردمی بودن است.
حجت الاسلام رضا قاسمی اظهار داشت: یکی از راهکارهای مهم برای بانشاط کردن فضای مساجد کهگیلویه و بویراحمد تقویت هر چه بیشتر کانون های فرهنگی و هنری مساجد این استان و جذب نسل جوان در آنهاست.
وی افزود: مردمی بودن کانون های فرهنگی و هنری مساجد بدان معناست که با کمک های خودجوش مردم اداره شده و با وجود کمترین امکانات و تجهیزات فعالیت های ارزنده مذهبی و فرهنگی در آنها انجام می شود.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: انتظار می رود که مسئولان اجرایی این استان با همدلی، هماهنگی و هم افزایی لازم کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را حمایت کنند و اعتبارات بیشتری نیز به آنها اختصاص داده شود.
حجت الاسلام قاسمی عنوان کرد: در این صورت میزان مشارکت مردم کهگیلویه و بویراحمد در فعالیت های مذهبی و فرهنگی به طور چشمگیری افزایش می یابد.
وی ابراز داشت: ماه قبل اساسنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور یکبار دیگر بازنگری شد و مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قرار گرفت.
حجت الاسلام قاسمی گفت: این اساسنامه روزهای آینده توسط رئیس جمهوری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می شود.
وی اظهار داشت: ابلاغ این اساسنامه کمک بسزایی به رونق فعالیت های حوزه مسجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کشور و کهگیلویه و بویراحمد خواهد کرد.
130 نفر شامل اعضا و مدیران برتر کانون های فرهنگی و هنری مساجد، ائمه جماعات نمونه مساجد، فعالان مذهبی و فرهنگی و خبرنگاران فعال در حوزه مسجد در این آیین با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده مورد تجلیل قرار گرفتند.
هم اینک 600 کانون فرهنگی و هنری در مساجد کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که همگی آنها نیز فعال هستند.
کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بر اساس مصوبه شماره 302 مورخ 18 اسفند سال 1371 شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس و راه اندازی شد.
مهم‌ترین اهداف تأسیس آنها نیز شامل گسترش زمینه مشارکت مردم در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی و علمی در مساجد، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی و هنری برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.
7535/6110/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.