به گزارش ایرنا، داریوش دیودیده روز یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: 9 ماه سال گذشته 2 میلیون و 873 هزار دلار کالا از طریق گمرک این استان صادر شد.
وی افزود: ارزش کالاهای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد از سال 1360 تا نیمه نخست شهریور سال 1392 حدود 59 میلیون دلار و از نیمه دوم شهریور سال 1392 تا پایان مهر سال جاری نیز 18 میلیون و 495 هزار دلار بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: عمده ترین کالاهای صادر شده از استان در این فاصله زمانی 36 ساله شامل پودر و عصاره شیرین بیان، موکت، سیمان، دلستر، نوشابه، عصاره گیاهان دارویی و سلستین بوده است.
دیودیده عنوان کرد: این محصولات به کشورهای امارات متحده عربی، عراق، اندونزی، آلمان، افغانستان، ترکمنستان، آفریقای جنوبی، سوئیس و انگلیس صادر شده است.
وی ابراز داشت: سند راهبردی توسعه صادرات کهگیلویه و بویراحمد بر اساس برنامه ششم توسعه کشور تهیه و در آن نقاط ضعف و قوت، موانع، راهکارها و هدف گذاری تا پایان سال 1399 تعیین شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس این سند میزان صادرات استان تا پایان برنامه ششم توسعه کشور (1399) حدود هفت میلیون دلار در سال هدف گذاری شده است.
دیودیده اظهار داشت: از این هفت میلیون دلار سهم بخش صنعت پنج میلیون دلار، سهم بخش کشاورزی یک و نیم میلیون دلار و سهم بخش صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز نیم میلیون دلار تعیین شده است.
وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد اتحادیه و تشکل صادراتی ندارد و تأسیس و راه اندازی هر دوی آنها نیز از وظایف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز گفت: سال 1388 اتحادیه صادراتی عسل و محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان 2 ظرفیت مهم صادرات استان توسط این اتاق راه اندازی و ثبت ملی شد.
جبار کیانی پور اظهار داشت: تعدادی از اعضای این 2 اتحادیه صادراتی کهگیلویه و بویراحمد با تلاش و رایزنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج به برخی کشورها برای حضور در نمایشگاه های بین المللی و معرفی محصولات خود اعزام شدند.
وی افزود: سال گذشته 400 میلیون ریال و سال جاری نیز 700 میلیون ریال توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج به این 2 اتحادیه کمک نقدی شد.
کیانی پور با اشاره به اینکه هم اکنون اتحادیه های صادراتی عسل و محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات اقتصادی تا حدودی غیرفعال شده اند، بیان کرد: توانمندسازی مالی این 2 اتحادیه نیازمند تزریق حدود 50 میلیارد ریال تسهیلات است که انتظار می رود مسئولان بانک توسعه صادرات استان همکاری لازم را انجام دهند.
سال 1395 حدود چهار میلیون دلار کالا از طریق گمرک کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که مهم‌ترین آن‌ها شامل پودر و عصاره شیرین بیان، محصولات آرایشی، بهداشتی، موکت و سیمان بوده است.
کشورهای هدف صادرات محصولات کهگیلویه و بویراحمد نیز آلمان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، عراق و افغانستان بود.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: علیزاده
7535/6110/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.