به گزارش ایرنا،عزت‌الله بهشتی فر روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت از حقوق بیت المال و اراضی ملی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: این مقدار اراضی ملی با صدور احکام قضایی و تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی از دست متصرفان و سودجویان خارج شد.
وی افزود: با همکاری دستگاه قضایی در این مدت ،6 هزار اصله نهال غیرمجاز در عرصه‌های منابع طبیعی جمع آوری و 123 هکتار از اراضی ملی در بدو تصرف از دست سودجویان نیز رفع تصرف شد.
بهشتی فر در ادامه از کاهش 45 درصدی مساحت آتش سوزی‌ جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و ادامه داد: سال قبل 70 فقره آتش سوزی به مساحت 902هکتار در جنگل‌های این استان به وقوع پیوست.
وی عنوان کرد: این در حالی است که سال جاری 500 هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به سبب 87 فقره آتش سوزی از بین رفت.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: 350 هزار هکتار از عرصه‌های مناطع طبیعی استان در 26 نقطه در معرض خطر آتش سوزی شناسایی، پهنه بندی و با انتخاب دیده بان و ارائه کلاس های آموزشی در قالب طرح حفاظت مشارکتی به مردم واگذار شده که تأثیر به سزایی در کاهش مساحت آتش سوزی‌ها در این استان داشته است.
وی کشت گیاهان دارویی از قبیل آنغوزه، باریجه و کرفس در سطح 34 هزار هکتار، جنگل کاری از نوع بادام در 36 هزار هکتار با مشارکت مردم را از اقدامات این اداره کل برای اصلاح، احیا و حفظ مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.
بهشتی فر افزود: از دیگر اقدامات اساسی می توان به ساخت پارک جنگلی به مساحت 10 هکتار در تنگ مهریان یاسوج با کمک محکومان قضایی مرتبط با منابع طبیعی، انعقاد قرارداد با مشاور به مساحت 170 هزار هکتار برای اجرای طرح کاداستر و صدور سند تک برگ برای اراضی ملی در سال گذشته اشاره کرد.
وی کمبود نیروی انسانی، اعتبار و تجهیزات را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.
کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16هزار و 249 کیلومتر مربع وسعت و 713 هزار نفر جمعیت ،دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
براساس آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری ، در چهار سال گذشته 880 هکتار از زمینهای منابع ملی کهگیلویه و بویراحمد از دست سودجان و متصرفان آزاد شده است.
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار مرتع است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشار: مسعود علیزاده
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.