این روزها شاهدیم که ارزشمندترین سرمایه ایران یعنی زیست بوم زاگرس در وضعیتی شکننده قرار گرفته، در این میان دردناک ترین صحنه مربوط به حمل چوب و هیزم درختان بلوط به دست افراد سودجو برای تهیه ذغال در مناطق جنگلی بخشی از این زیست بوم یعنی کهگیلویه و بویراحمد است .

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: هجوم گسترده و بی وقفه افراد سودجو به درختان کهنسال جنگلی بلوط کهگیلویه و بویراحمد در سایه ضعف نظارتی متولیان امر موجب شده تا روز به روز شاهد کاهش منابع حیات بخش جنگلی در این خطه جغرافیایی کشورمان باشیم.

بدون شک کم توجهی به این اقدام سوداگران  و دلالان ذغال و در کنار آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی فصول گرم سال که در برخی نقاط  مهار این آتش سوزی به علت کمبود امکانات ، هفته ها بطول می انجامید و مهم تر از اینها آفت طبیعی که چند سالی است همراه با این بی رحمی های انسانی به جان درختان بلوط این خطه از حوزه زاگرس افتاده ، حاصلی جز نابودی کامل این منابع جنگلی در آینده نزدیک ندارد .

بنابراین تصور نبود این جنگل ها نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد بلکه در دیگر استانها و نقاط کشور و حتی فراتر از مرزها که هم اکنون بمثابه ریه های طبیعی عمل نموده و  ادامه حیات را به بشریت و ساکنان همجوار خود هدیه می کنند ، می تواند کابوسی دردناک و وحشت آفرین برای نوع بشر بر روی این کره خاکی باشد.

همه چیز در مورد بلوط

بلوط درختی دارای ریشه های ۹ متری در دل خاک و ارزش نهفته آن در کمک به  ذخیره سازی آب و تقویت سفرهای آبی به مراتب ۶ برابر بیشتر از چوب آن اهمیت دارد .  

همان درختی که سالانه به تنهایی نزدیک به ۶۰ تن  از آلودگی ها را در خود رسوب می دهد تا ما هوایی پاک تنفس کنیم . بلوط همان درخت با سابقه کهن در طبیعت ایران  را باید به گنجی  نهفته تشبیه کرد، همان گنجی که نجات دهنده نسل های ما تا ۸۰۰ سال آینده خواهد بود . 

مردم لر زبان کهگیلویه و بویراحمد برای درخت بلوط ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، طوری که حتی شاعران این خطه از اصالت و ریشه درخت بلوط سخن به میان آورده اند.

یکی از این سروده های زیبا مربوط به شادروان هنرمند و شاعر حسین پناهی است که آورده"من خویش را به بلوط پیر اصالت گره زده ام، تاریخ را با تمام لهجه هایش هایش خوانده ام، اما هیچ وقت ایلم را از یاد نبرده ام، چرا که درخت بی ریشه هیمه ای بیش نیست."

 یک کارشناس محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سالهای اخیر به منابع جنگلی و درختان بلوط کم توجه شده ایم  و  متاسفانه قدردان این گنج نبوده ایم و به راحتی به بهانه های جاده سازی و زندگی صنعتی تیشه بر ریشه آنها می زنیم و آنها را یکی پس از دیگری نقش بر زمین می کنیم و از این زمین زدن ها شادمانیم ، اما دریغ از اینکه با اقدام نامعقول یاد شده ، اول خود و فرزندانمان را به زمین می زنیم . 

هادی سینایی افزود: آفات و بیماری ها ، کم شدن سنجاب ها،  قطع درختان بلوط به بهانه تولید ذغال  از دیگر عوامل تخریب و نابودی بلوط هایی هستند که در فرهنگ ما مقدس اند. 

وی تاکید کرد: برخی کارشناسان ارزش اقتصادی بلوط را معادل یک میلیارد تومان تخمین زده اند ، اما، من مخالف ارزش گذاری اقتصادی بلوط هستم و  معتقدم بلوط را باید در تامین آب شیرین در این سالهای خشکسالی  ، در تولید اکسیژن ناب و در کمک به تنفس  برای شمارش همان یک میلیارد تومان ، قیمت گذاری و ارزش گذاری کرد .

سینایی ابراز داشت: من نمی خواهم بگویم کهگیلویه وبویراحمد بیشترین آمار فرسایش خاک یعنی ۲ درصد در هکتار را دارد، اما می خواهم بگویم ارزش بلوط را باید در جلوگیری از فرسایش خاک مرغوب را قیمت گذاری کرد . 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.