رستم حسن زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از اهداکنندگان خون اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا و نگرانی برخی افراد میزان اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته است که نیروهای نظامی و اداری برای نجات جان بیماران پیش قدم و بخشی از این کمبودها را جبران کرده اند.

وی با یادآوری این نکته که هر یک از بیماران تالاسمی به یک تا ۲ واحد خون در ماه نیاز دارند افزود: اهدای خون به این بیماران در روزهای کرونایی مدیریت شد اما همچنان چشم انتظار مردم نوعدوست به ویژه بانوان برای اهدای خون هستیم.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به شروع بکار عمل های جراحی از روز شنبه ششم اردیبهشت که ماه های اسفند و فروردین تعطیل بوده است نیاز به فراورده های خونی در تمام گروه های خونی در استان وجود دارد.

حسن زاده از ساماندهی گروه های سیار برای انجام خونگیری در شهرهای بدون پایگاه های انتقال خون در استان خبر داد.

وی عنوان کرد: این گروه ها برای جبران کمبود کاهش استقبال مردم در اسفند و فروردین به شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد اعزام خواهند شد.

حسن زاده تاکید کرد: هم اکنون پایگاه های انتقال خون در شهرهای یاسوج،دهدشت و دوگنبدان آماده پذیرش اهداکنندگان خون در استان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد دریافت کنندگان خون استان بانوان هستند و تنها چهار درصد از خون اهدایی از سوی زنان انجام می شود از تمامی بانوان کهگیلویه و بویراحمد در سنین بین ۱۸ تا ۶۰ برای مشارکت در اهدای خون دعوت می کنیم .

حسن زاده عنوان کرد: باوزهای نادرستی درباره مضر بودن اهدا خون برای بانوان وجود دارد که این موضوع قابل تایید نیست و تنها در زمان بارداری و شیردهی اهدا خون برای آنان منع شده است.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هم استانی ها هیچ گونه نگرانی برای مراجعه به مراکز اهدای خون نداشته باشند.

حسن زاده تاکید کرد: این اداره کل به منظور رفاه حال و صرفه جویی در وقت مردم کهگیلویه و بویراحمد ، سامانه نوبت دهی اینترنتی را راه اندازی کرده است.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: افرادی که شرایط اهدای خون را دارند می توانند به آدرس https://nobatdehi.ibto.ir  مراجعه کرده و تاریخ و ساعت مورد دلخواه خود را برای اهدای خون به صورت غیر حضوری انتخاب و در وقت مشخص شده به این مرکز مراجعه کند .

فرآیند اهدا و تزریق خون به دریافت کنندگان، «انتقال خون» نام دارد.

اهدای خون هنگامی رخ می دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می کند.

خون اهدا شده پس از انجام آزمایش های غربالگری و تایید سلامت به منظور تهیه فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد یا به وسیله بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می شود.

براساس آخرین آمار تاکنون ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و اند و ۵ هزار و ۲۹۷ نفر ر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.