عبدالعلی بهاءالدینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این میزان اعتبار برای تکمیل ۲۵۰ طرح کوجک و بزرگ حوزه آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد شامل تبدیل زمین های دیم به آبی،آبیاری نوین و سایر بخش ها تخصیص یافته است.

وی میزان اعتبار مصوب شده برای حوزه آب و خاک  استان در سال جاری را ۹۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد و ابرازامیدواری کرد: تا پایان سال مالی جاری (پایان تیر ماه ۱۳۹۹) با اختصاص بودجه بیشتر بتوان شاهد افزایش زیرساخت های کشاورزی پایدار بود.

مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان اعتبار پیش بینی شده امسال استان برای توسعه آبیاری نوین را ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و ۸۰۰ هکتار از زمین آبی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۸۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان آبی است گفت: تاکنون ۴۰درصد از این میزان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

بهاءالدینی تاکید کرد: در زمان حاضر برای ایجاد زیرساخت های آبیاری قطره ای در هر هکتار زمین کشاورزی ۱۳۵ میلیون ریال و آبیاری بارانی ۸۵ میلیون ریال پرداخت می شود.

وی عنوان کرد:هم اکنون ۳۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی  بیان کرد: استان از نظر نسبت اجرای سیستم های آبیاری در زمین های آبی در بین استان های نخست کشور قرار دارد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری در هر هکتار زمین کشاورزی، سالیانه چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد.

وی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: احداث سدهای خاکی و بتنی،ساخت استخرها و خط انتقال آب،ایستگاه های پمپاژ و ساخت کانال های آبیاری از دیگر برنامه های در دست اجرای استان برای مدیریت بهینه مصرف آب است.
استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.
این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.