به گزارش ایرنا، شنا در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آب‌های پشت سد و حتی استخرهای بدون مجوز تفریحی است که می‌تواند منجر به جان باختن افراد شود.
سال گذشته 13 بار در کهگیلویه و بویراحمد این اتفاق شوم تکرار شد اما کسی از این حوادث تلخ و ناگوار عبرت نگرفت.
تعطیلی مدارس و گرمای تابستان حال و هوای خاصی برای همه افراد به ‌ویژه قشر جوان و نوجوان با دیدن رودخانه، دریاچه و سایر مکان های پرآب به ‌وجود می‌آورد که این شور و اشتیاق در بیشتر مواقع خاطره تلخی به همراه دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود رودخانه‌های بشار، مارون، زهره، خیرآباد و آب‌های سد کوثر و رودخانه‌های فصلی و استخرهای بدون پروانه بهره برداری ، سالانه شاهد حوادث تلخی است.
* آمار جان باختگان غرق شدگی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جان باختن 13 نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه‌های این استان در سال 97، گفت که غرق شدن در رودخانه‌ها به عنوان یک خطر از سوی مردم جدی گرفته نمی‌شود.
کامروز امینی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 6 نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه‌های این استان جان خود را از دست دادند که تداوم آن مخاطره آمیز است.
وی گفت که در سال 96 نیز تعداد 12 نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه‌ها و آبگیرهای این استان جان باختند.
بر اساس آخرین سالنامه آماری سازمان پزشکی قانون کشور در سال 97 به طور میانگین تعداد فوتی ناشی از غرق شدگی برحسب جمعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشور بالاتر بوده و این استان در بین استان های کشور رتبه نهم را به خود اختصاص داد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و 400 رودخانه فصلی و دائمی و 2 سد تفریحی شاه قاسم بویراحمد و سد کوثر گچساران است.
وی نصب تابلوهای هشدار دهنده در کنار رودخانه ها، دریاچه ها و سد ها را یکی از راهکارهای کاهش این حوادث تلخ و جبران ناپذیر می‌داند.
امینی همچنین فرهنگ سازی با استفاده از رسانه‌ها را یکی دیگر از راهکارهای کاهش تلفات غرق شدگی عنوان کرد.
غرق شدگی یکی از علت‌های مرگ و میر غیرعمدی است که به‌راحتی قابل پیشگیری است و با وجود هشدارهایی که در این زمینه داده می‌شود اما هموطنان به این موضوع بی‌تفاوت هستند.
به نظر می رسد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درباره نحوه استفاده مطلوب و ایمن از رودخانه ها نیاز به عزم ملی در سراسر کشور دارد و تلاش مسئولان استانی به تنهایی چاره ساز نیست.

**توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی
آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن ها از ابتدایی ترین الزام های قبل از شنا است.
اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.
بررسی دمای آب نیز ضروری است به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است. به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.
از شوخی های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید. پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.
به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.
در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید. توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.
در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.
برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گرداب می شود، بنابراین توصیه می شود بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.