به گزارش ایرنا، این روزها در حالیکه کوه سترگ و سه هزار و 200متری خامی لباس سپید برف به تن دارد و در خواب زمستانی است شکوفه های بادام و بلوط در دامنه ها ،تپه ماهورهای سرسبز و دشت های پر از گلهای رنگارنگ شهرستان باشت ، شکوه زیبایی های طبیعت را به تصویر کشیده است.
جاذبه های دیدنی این خطه به دلیل آب و هوای مطلوب ، قرار داشتن در مسیر جاده ارتباطی استان های فارس و خوزستان ،در آخرین ماه زمستان مقصد گردشگرانی از سراسر کشور شده است.
بهار سرمست باشت آنقدر جذاب و دلرباست که مستندسازان برنامه همسفر از شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران را هم به این خطه کشانده است.
این شهرستان با حدود 22 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری جنوب یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
باشت 14 جاذبه تاریخی و طبیعی شاخص دارد.
براساس گزارش ها سالیانه بیش از 500 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بازدید می‌کنند که در میان آنها حداقل 500 جهانگرد خارجی هم به چشم می خورد.

** تفرجگاه شلال دون
تفرجگاه شلال دون با پوشش جنگلی بلوط ، زیباترین جلوه سرمستی طبیعت در آستانه فصل بهار است.
این پارک طبیعی 30 هکتاری به دلیل قرار گرفتن در کنار جاده ارتباطی گچساران - شیراز ،محل استراحت هزاران مسافری است که قصد سفر به استان های جنوبی کشور را دارند.

**رود رونه آمیزه ای از هنرمندی انسان و طبیعت
منطقه گردشگری رود رونه به طول سه کیلمتر از دیگر زیبایی های طبیعت بکر باشت است.
آب سرد و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته های پونه، آب و هوای دلپذیر و وجود قلعه ها، این منطقه را به بهشتی رویایی تبدیل کرده است.
غار بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است تجلی قدمت این دیار است.
منطقه زیبای گردشگری «رود رونه» در 10 کیلومتری غرب شهرستان باشت و یک کیلومتری روستای تلچگاه قرار دارد.

**روستای لار تجلی اعجاز طبیعت و تاریخ کهن
درخت کهنسال سرو دشت لار در کنار آتشکده این کوه آمیزه ای از شاهکارهای تاریخ و طبیعت است.
این درخت 2770 سال عمر، 40 متر طول و هفت متر عرض دارد.
وجود 2 منطقه ییلاق و قشلاق، ذخیره گاه های گیاه خوراکی جاشیر و بقایای شهر قدیمی لارندان از گنجینه های منحصر به فرد روستای لار است.

** روستای سراببیز مقصد سیاحتی و زیارتی
بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع)، تالاب آب، گل‌های سفید چشمه برم سیمای کم نظیری به این روستا داده است.

** روستای سنگی نیمدور
روستای نیمدور باشت به دلیل وجود سنگ ها و چشمه سارها یکی از مناطق منحصر به فرد استان کهگیلویه و بویراحمد است .
وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در این روستا به اندازه ای مشهود است که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده، به عنوان مثال سنگ کنار مسج یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.
وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست.
به طور خلاصه 20 سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.
وجود دو اشکفت یا غار بزرگ که مکان استراحت 20 نفر را دارد و در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا افراد در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.
10 چشمه آب سرد و آبشار که 6 چشمه آن دائمی است، وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از سویی و باغ های انگور، انار و انجیر از دیگر زیبایی های طبیعی این روستاست.

**روستای شادگان
رودخانه فصلی باشت، آبشار زیبا و منحصر به فرد گله جنی، پوشش گل های وحشی و لاله های سرخ فام طبیعت رویایی و منحصر به فردی به این روستا بخشیده است.
امامزاده های شادگان با نام محلی دو پیر خفته با معماری ساده و گچی از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.

** پل تاریخی پریم
پل بریم از بناهای به جا مانده از دوره ساسانیان است.
پل تاریخی بریم باشت به صورت طاق های کمانی بهم پیوسته شکل گرفته و محل عبور تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک در گذشته ها بوده است.
پل بریم شهرستان باشت دارای 13 دهانه به طول 80 متر مربع است.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت و جنب روستای چم بلبل قرار دارد.

**زیرساخت های گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: 40 زیرساخت گردشگری شامل اردوگاه های تفریحی، محتمع های رفاهی،رستوران های بین راهی و سرویس های بهداشتی در این شهرستان برای پذیرایی از گردشگران ایجاد شده است.
صادق ماندنی زاده اظهار کرد: در برخی مناطق گردشگری مانند رود رونه، سید محمد (ع) سرابیز، شلالدون و سید شمش الدین (ع) اردوگاه های گردشگری آماده پذیرایی از مسافران است.
وی ابراز داشت: کمیته های ده گانه پذیرایی از گردشگران شهرستان تشکیل شده است و همه دستگاه های اجرایی مصمم هستند با تعامل با یکدیگر سفری خاطره انگیز برای گردشگران رقم بزنند.
شهردار باشت نیز گفت: این شهر با بوستان های زیبا آماده اسکان گردشگران در شب است.
سید لطف الله موسوی افزود: پارک تپه ای با آبشار مصنوعی آمیزه ای از طبیعت و تلاش انسان برای فراهم کردن لحظاتی خوش برای رفاه گردشگران است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.