به گزارش ایرنا، بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان های سردسیری بویراحمد و دنا از برف سفید پوش شده و سرما و بوران ،کل و بزهای این مناطق را روانه پایین دست کرده و در دامنه های دنا پناه داده است.
اکنون که هوای این مناطق رو به سردی رفته است و احتمال یخ زدن مراتع و روان آبها بیشتر می شود وحوش مجبورند برای ادامه زندگی به سوی پایین دست و دامنه ها در حومه روستاها حرکت کنند و وظیفه ملی همگان ایجاب می کند از گونه های جانوری محافظت شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: درپی بارش برف و احتمال پایین آمدن حیات وحش به حاشیه مناطق حفاظت شده ،تمامی نیروهای حفاظت محیط زیست استان به این مناطق اعزام شدند.
محسن جعفری نژاد افزود: پس از بارش برف در بیشتر نقاط سردسیری استان و پوشیده شدن زیستگاه، این احتمال وجود دارد حیات وحش برای تامین علوفه خود به اجبار به پایین دست مناطق هجوم بیاورند.
وی بیان کرد: تمهیدات لزم برای تامین علوفه برای حیات وحش اندیشیده شده و هم اینک در انبارهای این اداره کل در مناطق حفاظت شده به مقدار کافی علوفه وجود دارد.
جعفری نژاد عنوان کرد: درصورت نیاز علوفه دهی به حیات وحش از سوی محیط بانان انجام می گیرد اما از همشهریان درخواست می شود در حفاظت از حیات وحش سرما زده با محیط بانان همکاری و همیاری داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از شهروندان خواست در صورت مشاهده وحوش آسیب دیده موضوع را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی یا با شماره تلفن 2-33334441-074 اطلاع دهند.
جعفری نژاد تصریح کرد: اگرچه مناطق به صورت ویژه و 24 ساعته توسط یگان حفاظت پایش و رصد می شوند اما از مردم تقاضا داریم مهربانی با حیات وحش و پرندگان شهری را در نظر داشته باشند.
این روزها حیات وحش به آغوش آدم ها پناه آورده و حفاظت و ضمانت جان آنها نه وظیفه یک سازمان و یک محیط بان که وظیفه همه کسانی است که دل در گرو نگهداری این طبیعت دارند.
هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامین با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد.
در میان این مناطق ، پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دنا با وسعتی معادل 93 هزار و 660 هکتار دارای 155 گونه جانوری و پرنده، 24 گونه جانوری پستاندار، 20 گونه آبزی و 39 گونه خزنده است.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال 2010 میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.