به گزارش ایرنا کهگیلویه و بویراحمد، براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز 97 نرخ بیکاری، اشتغال و مشارکت اقتصادی محاسبه شده است.
برآورد نقطه ای نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد 12.7 درصد بوده است که یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
نرخ بیکاری پاییز 97 در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.4 درصد افزایش یافته است.
بالاترین میزان نرخ بیکاری در پاییز سال 1397 کرمانشاه 18.2 درصد و کمترین میزان نرخ بیکاری استان سمنان 6.6 درصد بود.
نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ١٣٩٧ مرکز آمار نشان می دهد از نظر نرخ بیکاری در کل کشور کهگیلویه و بویراحمد در رتبه یازدهم قرار دارد و میانگین نرخ بیکاری در کشور 11.7 درصد بود.
کهگیلویه و بویراحمد از نظر نسبت اشتغال در پاییز 97 پس از استان های سیستان و بلوچستان و قم در رتبه سوم کشوری از لحاظ کمترین اشتغال قرار داشت.
بالاترین نسبت اشتغال در پاییز سال 1397 خراسان شمالی با 42.7 درصد و کمترین میزان سیستان و بلوچستان با 27.1 درصد بود.
نسبت اشتغال پاییز سال 1397 کهگیلویه و بویراحمد با نرخ 31.2 درصد و در سال 1396 این نسبت 32 درصد بود که 0.8 درصد کاهش داشته است.
میانگین اشتغال پاییز 97 در کل کشور 35.7 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیم درصد بیشتر شده است.
نرخ مشارکت اقتصادی پاییز سال 1397 کهگیلویه و بویراحمد 35.7 درصد و این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.4 درصد کاهش داشته است.
در پاییز سال 1396 نرخ مشارکت اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد 36.1 درصد بود درحالیکه نرخ مشارکت اقتصادی امسال در کل کشور 40.5 درصد بدست آمده است.
کهگیلویه و بویراحمد از نظر نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور پس از استان های سیستان و بلوچستان، قم و مرکزی در رتبه چهارم کمترین نرخ مشارکت اقتصادی قرار دارد.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در پاییز سال گذشته 11.3 درصد بود که امسال با 1.4 درصد افزایش به 12.7 درصد رسید.
سیستان و بلوچستان از نظر نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال کمترین میزان را در پاییز 97 در کل کشور داشت.

**تغییرات وضعیت بیکاری و اشتغال نسبت به تابستان
آمارهای مربوط به بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد پاییز امسال نسبت به فصل تابستان دچار تغییراتی شده است.
برآورد نقطه ای نرخ بیکاری در تابستان سال 1397 استان کهگیلویه و بویراحمد 15.5 بود که نسبت به پاییز امسال که 12.7 درصد اعلام شده 2.8 درصد بیشتر بود و از این رو نرخ بیکاری در پاییز نسبت به تابستان بهبود یافته است.
از نظر نرخ بیکاری در کل کشور استان کهگیلویه و بویر احمد در رتبه سوم قرار داشت اما پاییز امسال این استان در این شاخص نیز بهتر شده است و به رتبه یازدهم رسید.
کهگیلویه و بویراحمد در تابستان از نظر نسبت اشتغال پس از استان های سیستان و بلوچستان، قم، مرکزی و ایلام در رتبه پنجم کشوری از لحاظ کمترین اشتغال قرار داشت ولی در پاییز امسال در رتبه سوم قرار گرفت.
نرخ مشارکت اقتصادی تابستان سال 1397 استان کهگیلویه و بویراحمد 38 درصد ولی در پاییز امسال 35.7 بود که 2.3 درصد نسبت به تابستان کمتر شده است.
کهگیلویه و بویراحمد در تابستان از نظر نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور پس از استان های سیستان و بلوچستان، مرکزی، ایلام، لرستان و گلستان در رتبه ششم کمترین نرخ مشارکت اقتصادی قرار داشت و در پاییز امسال پس از استان های سیستان و بلوچستان، قم و مرکزی و در رتبه چهارم کمترین نرخ مشارکت اقتصادی قرار دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.