به گزارش ایرنا، رضا جزینی زاده روز دوشنبه در آیین افتتاحیه ششمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش افزود: مسائل موجود در کشور را باید از راههای علمی و با رعایت فعالیت های توسعه پایدار انجام داد.
وی با بیان اینکه در کنار ارتباطات، اشاعه فرهنگ زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به طور جدی به آن پرداخته شود تصریح کرد: باید فرهنگ زیست محیطی را وارد کار و زندگی کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان با اشاره به اینکه محیط زیست رنجوری در ایران داریم گفت: طی هشت سال اخیر و در 2 دولت گذشته 55 پله سقوط محیط زیست را داشته ایم که بیانگر عملکرد ضعیف است و به طور قطع در پایان دولت دوازدهم وضعیت بهتری نسبت به دولت نهم و دهم نخواهیم داشت.
** اختصاص 25 درصد از ریزگردهای کشور به کرمان
وی با بیان اینکه این استان 25 درصد از ریزگردهای کشور را به خود اختصاص داده است گفت: 8.9 درصد توفان ها و ریزگردهای در کرمان رخ می دهد که این مهم به دلیل بهره برداری غیراصولی از معادن است.
**برداشت 123 درصدی کرمانی ها از منابع آبی تجدیدپذیر
وی با اشاره به خشکسالی های اخیر نیز گفت: اوایل انقلاب در دهه 40 آبهای تجدیدپذیر در کشور 90 میلیون مترمکعب و برداشت 50 میلیون مترمکعب بود اما امروز 80 میلیون مترمکعب آب وجود دارد و برداشت 90 میلیون مترمکعب است که 110 درصد از آب های تجدیدپذیر برداشت می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: با وجود منابع محدود حدود پنج و نیم میلیون مترمکعب آب های تجدیدپذیر در این استان وجود دارد که 6.8 میلیون متر مکعب از 123 درصد آبها برداشت می شود.
وی ادامه داد: این مهم تدوین سیاست های پیشگرانه، تشویقی و مشارکت جدی مردم از منابع را می طلبد.
جزینی زاده تصریح کرد: حق نداریم محیط زیست آینده را از هم اکنون پیش فروش کنیم و نظم اجتماعی را بر هم بزنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه استان ها به رویکرد زیست محیطی دولت تدبیر و امید توجه ندارند تصریح کرد: برنامه پنج ساله ششم در 15 بند سیاست های کلی محیط زیست به استان ها ابلاغ شد اما توجه جدی به این مهم نمی شود.
وی گفت: فشارهایی که به بدنه محیط زیست وارد می شود نشان دهنده این است که آینده روشنی نداریم و هر روز با یک چالش جدید روبرو هستیم زیرا توسعه را به سمت پایدار حرکت نداده ایم.
جزینی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست نمی تواند به آینده کشور بی تفاوت باشد زیرا در بخش عمده ای از سرنوشت کشور سهیم است بیان داشت: حرکت متوازنی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با تاکید بر اینکه باید با علم و توسعه پایدار در حوزه های مختلف پیش رفت گفت: در همه طرح هایی که انجام می شود؛ به توجیه اقتصادی آن بیشتر از بهداشت، درمان و سلامت انسان ها توجه می شود.
** اداره علمی کشور تنها راه برون رفت از مشکلات
جزینی زده با اشاره به اکوسیستم های دریایی و تنوع زیست محیطی دریای خزر و عمان گفت: 160 گونه ماهی در دریای عمان و خزر وجود دارد که صید بدون توجه؛ به انقراض گونه های زیست محیطی منجر می شود.
وی خاطرنشان کرد: کشتی های چینی در دریای خزر تنوع و نماد زیستی ما را از بین می برند و یکی از تهدیدات و چالش هایی جدی است که با آن روبرو هستیم و کسی پاسخگو نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: تنها راه برون رفت کشور از مشکلات این است که به شکل علمی اداره شود و اداره کردن به صورت سلیقه ای، حزبی و سیاسی جواب نداده است.
3029/9895
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.