آنان در آستانه 12فروردین روز جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزودند: قبل از انقلاب اسلامی تنها سرپناهمان کپرهایی از سنگ و چوب بود که با کمترین حادثه طبیعی از جمله توفان و سیل به رنج و عذاب می افتادیم .
این عده می گویند : ولی در طول چهار دهه از عمر گرانمایه انقلاب اسلامی رفته رفته صاحب مسکن و راه مناسب و دیگر زیرساختهای درمانی، بهداشتی ، آموزشی و مخابراتی شدیم .
امین الله هاشم زهی یکی از اهالی پنج شهرک اسکان عشایر به خبرنگار ایرنا گفت :چندین سال با مشکلات در کپر هایی از سنگ و چوب زندگی می کردیم که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اکنون در منازلی مستحکم مشغول به زندگی هستیم.
علی نزادی مقدم افزود: قبلا در این کپر ها با کمترین باد و توفان به زحمت زیادی می افتادیم اما تلاش دولتمردان موجب شد که اکنون در آرامش و رفاه نسبی بسر ببریم .
سکینه سابکی زند دیگر ساکن مناطق عشایری ریگان گفت : فرزندان ما در کپر ها به سختی درس می خواندند و با وقوع توفان و باران به وحشت می افتادند اما اکنون در منازل مستحکم هستیم .
خدامراد هاشم از دیگر اهالی گفت : ما در این منطقه دور افتاده و محروم از هر امکانی اینک از نعمت مخابرات ،پوشش صدا و سیما و مدرسه برخوردار شده ایم و این را قدردان چنین نظام مقدس و مسئولان پرتلاشی هستیم .
فرماندار ریگان هم با تائید این موضوع از ساخت یکهزار و 500واحد مسکونی مقاوم برای کپرنشینان مناطق عشایری این شهرستان طی سالهای گذشته به عنوان گوشه ای از دستاوردهای پرشمار نظام جمهوری اسلامی در این منطقه دور افتاده نام برد.
امین باقری افزود: ساخت این بناها به همراه فراهم شدن زیرساخت های لازم از برق و گاز گرفته تا آب سالم و راه مناسب در طول چند دهه گذشته عمر انقلاب اسلامی موجب جلوگیری از مهاجرت ساکنان عشایری و روستایی این مناطق محروم به حاشیه شهرها شد.
وی از ساخت و تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی و ایجاد مکانهای فرهنگی و آموزشی فراوان به عنوان دیگر خدمات نظام جمهوری اسلامی در این منطقه یاد کرد .
به گفته باقری امروز کپرنشینان سابق خوشحال و خرسند هستند از اینکه در منازل مسکونی مقاوم زندگی می کنند و به پاس خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی قدردان انقلابند .
فرماندار ریگان گفت:نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات ارزنده ای را در مناطق محروم بخصوص شهرستان ریگان انجام داده و ما شاهد این امکانات ودستاوردها در مناطق عشایری هستیم .
باقری گفت : به عنوان نمونه در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان تعداد پنج شهرک اسکان عشایر در قالب طرح اسکان عشایر و کپر زدایی راه اندازی شده است .
وی تصریح کرد: این شهرک های اسکان به تعداد یکهزار و 500واحد مسکونی در مناطق نک فرهاد، سیف الدینی، سرزه، کوهشاه ،سنگ آباد و فردوس ایجاد شده اند.
باقری عنوان کرد: این واحد های مسکونی با زیر بنای 65مترمربع و تسهیلات 12میلیون تومانی و گاها تسهیلاتی بلاعوض در اختیار عشایر قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این شهرک های اسکان عشایر خدماتی چون پوشش برنامه های صداوسیما ،مخابرات ،مدرسه ،برق و اب سالم ارائه و ایجاد شده است که این امر مهاجرت معکوس را در پی داشته است .
فرماندار ریگان بیان داشت :جهت اشتغال زایی پایدار ساکنان این شهرک ها با حفر چندین حلقه چاه کشاورزی ، وضعیت معیشت کشاورزان رونق گرفته است .
شهرستان کویری ریگان واقع در 285کیلومتری شرق کرمان بیش از 2هزار و 500خانوار عشایری را در خود جای داده است .
7442/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.