رضا کامیاب مقدس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وقوع زلزله‌ های اخیر در نقاط مختلف کشور افزود: پس از وقوع سوانح طبیعی بخصوص زلزله، تهیه یک سرپناه موقت برای افرادی که منازل آنها دچار آسیب شده‌، نیازی مبرم و ضروری است.
وی با بیان اینکه کانکس‌ های موجود محدودیت ‌هایی فراوانی دارند اظهار کرد: محدودیت‌ ها، انبار پذیری این کانکس ‌ها به دلیل حجم بالای آنها و انبار کردن محدود آنها و از سوی دیگر حمل و نقل و جابجایی کانکس ‌های فعلی با هزینه های بسیار زیاد همراه است.
وی با اشاره به ساخت کانکس تاشو در مرکز فناوریهای جهاد دانشگاهی کرمان گفت: دیوارهای این کانکس به وسیله لولا به سقف و کف متصل شده و در میانه دیوارها نیز لولا تعبیه شده تا امکان جمع شدن کل کانکس را ایجاد کنند که در صورت تا شدن این سازه، ضخامت کل کانکس تاشو به 40 سانتیمتر می ‌رسد.
رئیس پژوهشکده زلزله و سوانح طبیعی جهاددانشگاهی افزود: این ویژگی‌ های کانکس تاشو باعث شده که انبارپذیری بسیار بالایی داشته باشد، به ‌طوری که در یک انبار 500 متر مربعی، می توان 400 دستگاه کانکس تاشو انبار کرد این در حالی است که حداکثر 40 دستگاه از کانکس‌ های معمولی را می‌ توان در چنین انباری، نگه داشت، بنابراین کانکس‌های تاشو، 10 برابر مزیت انبارپذیرشان بیشتر از کانکس ‌های معمولی است.
وی با اشاره به حمل و نقل آسان کانکس‌ های تاشو گفت: این کانکس نیاز به زیرسازی ندارد و شاسی‌ هایی که در زیر آن تعبیه شده است بدون زیرسازی روی زمین مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
کامیاب مقدس بیان کرد: 2 کارگر نیمه ماهر به حدود 10 دقیقه زمان برای برپاسازی کانکس تاشو نیاز است و همچنین جمع شدن آن نیز به سهولت انجام می ‌شود ضمن آنکه امکان استفاده مجدد از این نوع کانکس وجود دارد و می‌ توان پس از پایان اسکان اضطراری آنها را جمع آوری و انبار کرده تا در زمان مورد نیاز از آن استفاده مجدد کنند.
وی با بیان اینکه قیمت نهایی این محصول هنوز تعیین نشده است تاکید کرد: کانکس های تاشونده هفت برابر مزیت نسبت به کانکس‌های معمولی در زمینه حمل و نقل را دارا می‌باشند، لذا امکان انتقال این نوع کانس به نقاط مختلف کشور به سهولت و سرعت می‌توان انجام داد.
طی ماه گذشته شهرستانهای راور و کوهبنان از توابع استان کرمان شاهد زمین لرزه و پس لرزه های فراوانی بوده که خسارات مادی بهمراه داشته است.
سه هزار و 37 زمین لرزه در بازه زمانی 6 سال گذشته در استان کرمان رخ داده است.
بیشترین تعداد زمین لرزه در 6 سال گذشته استان کرمان مربوط به زمین لرزه های بین یک تا سه ریشتر به تعداد یکهزار و 770 مورد بوده است.
120 گسل فعال در استان کرمان شناسایی شده و این گسل ها می توانند تخریب فراوانی داشته باشند.
تاکنون حدود 49 زمین لرزه بزرگتر از چهار ریشتر در هجدک راور اتفاق افتاده و گسل لکرکوه شرق شهرستان راور هشت زمین لرزه بزرگتر از پنج ریشتر و سه زمین لرزه بزرگتر از 6 ریشتر همراه با گسیختگی سطحی را بوجود آورده است.
ساخت چهار هزار کانکس برای اسکان موقت در زمان بحران در کرمان آغاز و 60 دستگاه کانکس به منظور اسکان موقت زلزله زدگان بعد از وقوع زلزله شهرستان کوهبنان در این استان ساخته شده است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7437/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.